Erik Jonk
Erik Jonk Entertainment 4 okt 2021
Leestijd: 3 minuten

Serious Request niet meer met het Rode Kruis, wil nu het regenwoud redden

Geen Rode Kruis meer, maar het Wereld Natuur Fonds (WNF). Geen mensen meer helpen, maar de natuur: het bos om precies te zijn. 3FM Serious Request gooit het dit jaar over een heel andere boeg.

2021 is een recordjaar voor natuurrampen. Ook in Nederland was het raak: zowel de inwoners van Limburg als Leersum ondervonden de gevolgen van de klimaatverandering. De klimaatcrisis is een feit, vindt radiozender 3FM. Daar komt de inzamelactie 3FM Serious Request – ooit beroemd en geroemd om het Glazen Huis – dit jaar samen met het Wereld Natuur Fonds (WWF) in actie tegen klimaatverandering. Dat gebeurt door aandacht te vragen voor de regenwouden van Zuid-Amerika.

3FM in een bericht vandaag: „Die bossen vormen een groen schild dat de hele aarde beschermt tegen te snelle opwarming. Maar nu de bossen in rap tempo worden vernietigd, is haast geboden. De regenwouden in Zuid-Amerika zijn namelijk onmisbaar. Ze leveren voedsel en zijn het leefgebied voor mensen en dieren daar. Bovendien betekent een gezond regenwoud daar, een gezond klimaat hier.”

Slogan 3FM Serious Request: Let it grow!

3FM Serious Request zamelt dit jaar dan ook geld in om deze regenwouden te beschermen én te herstellen. Dit met de oproep en slogan ‘Red het regenwoud. Red ons klimaat. Let it grow!’

Merijn van Leeuwen, bossenexpert van WWF: „Als we de regenwouden verliezen, verliezen we de strijd tegen klimaatverandering. Als we niets doen, zijn we over tien jaar 40 procent van de Amazone kwijt. Nu al is daar afgelopen jaar een bosgebied groter dan vijf keer Nederland verdwenen. Met 3FM Serious Request zetten we ons, samen met inheemse en lokale bevolking, in voor bescherming en herstel van deze regenwouden. Door gebieden te beschermen tegen bedreigingen als ontbossing en brandstichting én door bomen te planten om stukken bos weer met elkaar te verbinden.” Vanmorgen werd ook een promo voor de radio-actie wereldkundig gemaakt:

3FM Serious Request vanuit Amersfoort

Traditiegetrouw zet 3FM Serious Request zich in de week voor kerst in voor het goede doel. Van 18 tot en met 24 december staan de radiozender en alle online en social kanalen van 3FM volledig in het teken van de actie. Vanuit Amersfoort wordt er 24 uur per dag live radio en online content gemaakt. Geld ophalen voor het regenwoud doen dj’s door een week lang verzoekplaten te draaien. Luisteraars kunnen uiteraard ‘gewoon doneren’ of zelf in actie komen. Als de coronamaatregelen het toelaten, wordt het samenbrengen en verbinden van mensen weer een belangrijk onderdeel van de actie. Op locatie in Amersfoort worden dan allerlei activiteiten voor en met publiek georganiseerd.

Veertien jaar Glazen Huis

Tot en met 2017 was het Glazen Huis de vaak gouden greep van Serious Request om veel, heel veel geld voor een goed doel op te halen. Daarin leefden drie dj’s een week lang op vieze, maar gezonde sapjes. Vooraf was er vaak een hoop geschreeuw (‘dat geld komt niet op de plaats van bestemming!’, ‘geef dat geld gewoon aan de Voedselbank!’), maar tijdens de Glazen Huis-week was er in Nederland die net benoemde verbinding. Een van de hoogtepunten was 2016, toen het doodzieke jongetje Tijn in het huis nagels kwam lakken en ‘heel het land’ uiteindelijk met gelakte nagels voor de actie liep. Tijn is inmiddels overleden, maar een nagellakwand bij het Rode Kruis in Den Haag geldt als monument voor het dappere mannetje.

Hoogtepunt: 14 miljoen euro

Het Glazen Huis 2012 gold qua opbrengst als hoogtepunt. Giel Beelen, Gerard Ekdom en Michiel Veenstra haalden toen in Enschede 14 miljoen euro binnen om babysterfte terug te dringen. De klad kwam er echter langzaam in en coryfeeën als Domien Verschuuren, Coen Swijnenberg en Sander Lantinga verlieten de zender. Een nieuwe opzet, The Lifeline, werd bedacht. In 2018 en 2019 wandelden de dj’s lange routes door Nederland. In coronajaar 2020 werd 3FM Serious Request – juist door die coronacrisis – voor het het eerst twee keer georganiseerd. De laatste keer werd er 1,6 miljoen opgehaald voor de bestrijding van het coronavirus en mensen die zich daarvoor inzetten.

Meer informatie over de actie en hoe je zelf eventueel in actie kunt komen, lees je hier.

André van Duin ontroert met vertaling van ‘Vincent’ van Martine Bijl: ‘Poeh, tranen’

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.