Mario Wisse
Mario Wisse Entertainment 15 nov 2017
Leestijd: 4 minuten

Grote liefde blijkt fraudeur in Deense IDFA-docu

Deense documentaire The Stranger gaat over jonge vrouw die verliefd wordt op man die identiteit bij elkaar heeft verzonnen op Facebook.

Stel, je bent dol verliefd geworden op de man van je dromen. En stel, drie maanden later ontdek je dat degene op wie je verliefd bent totaal niet is wie hij zegt dat hij is.

Het overkomt Amanda, een jonge alleenstaande moeder uit een buitenwijk van Kopenhagen. Via Facebook ‘ontmoet’ ze Casper, een charmante en grappige advocaat, en telg uit een van de rijkste families van Denemarken. Althans, dat zegt-ie allemaal, en Amanda heeft geen reden om aan te nemen dat het niet zo is. Via datzelfde Facebook heeft ze immers ook contact met zijn vrienden, die nieuwsgierig zijn naar de mysterieuze nieuwe vlam van ‘hun’ Casper. Na de eerste date trekt hij al snel in bij Amanda en ze zijn dolgelukkig. Tot de waarheid over Casper aan het licht komt.

Het is het fascinerende verhaal van The Stranger, een documentaire van de Deense filmmaakster Nicole N. Horanyi die deze week te zien is op het Amsterdamse documentairefestival IDFA. „Ik kwam op het verhaal door een podcast waarin Amanda in heldere taal uitlegde wat haar is overkomen”, vertelt Horanyi telefonisch. „Het eerste wat ik dacht toen ik het hoorde was: zou dit ook mij kunnen overkomen? Ik was dus vooral benieuwd hoe zij door hem verleid was, de psychologie erachter. Door alle details die Amanda deelde begreep ik hoe clever en geraffineerd Casper te werk was gegaan. Amanda is een slimme vrouw, maar hij ‘leest’ haar, hij weet hoe hij mensen psychologisch kan bespelen. Komt bij dat hij weet hoe hij een heel geloofwaardig leven bijelkaar moet verzinnen. Hij is een begaafd verhalenverteller.”

Geuren en kleuren

Opvallend: ze liet alle hoofdrolspelers in dit social media-drama, inclusief Amanda, zichzelf spelen. Casper wordt – om begrijpelijke redenen – door een professionele acteur gespeeld.

Horanyi loste het gebrek aan acteerervaring op door de scènes op te nemen op de plekken waar ze zich daadwerkelijk hadden afgespeeld, van het treinstation van Kopenhagen tot de hotelkamer van de eerste nacht samen en het appartementje van Amanda. „Heb je weleens gehoord van regressie-therapie? Als je teruggebracht wordt naar de plekken waar je iets hebt meegemaakt, met dezelfde geuren en geluiden erbij, is het makkelijker om de gebeurtenis opnieuw te beleven. Dat werkte. Wat ook Amanda ook hielp is dat de acteur die Casper speelt fysiek enorm op de echte Casper lijkt.”

Casper=fictie

Eigenlijk heeft Horanyi een hekel aan documentaires waarin iets wordt nagespeeld. „Maar ik dacht: als het me lukt om het publiek het gevoel te geven dat het samen met Amanda midden in het verhaal zit, dat ze er eigenlijk samen steeds dieper in worden geluisd door Casper, dan moet dit een goede film opleveren. Tussendoor vertelt Amanda mij, de regisseur, wat ze op elk moment dat Casper haar verder meenam in zijn leugens dacht. Dat leek me interessant. Dat Casper door een acteur wordt gespeeld werd hoe langer ik er over nadacht steeds logischer, want hij speelde in werkelijkheid ook elke keer een andere rol. Hij is op geen enkel moment zichzelf, hij doet alsof hij heel populair is en veel geld heeft. Hij ís fictie. Amanda was het me me eens.”

Beetje bewonderen

Hoe slecht het ook is wat Casper doet, als kijker is het lastig om hem ook niet een beetje te bewonderen. „Je bent niet de enige”, reageert Horanyi. „Alle slachtoffers van Casper die ik heb gesproken, want Amanda was bij lange na niet zijn enige prooi, hebben het nog steeds allemaal over zijn humor en charmes. En ik mag hem ook. Maar vergeet niet dat het ook heel slecht is wat hij heeft gedaan. Amanda heeft een enorme tik gehad. Ze was gek van verliefdheid en waar ze verliefd op was bleek helemaal niet te bestaan. Dat is heftig. Gelukkig is ze sterk en is ze haar vertrouwen in de mensheid niet kwijtgeraakt. ‘Ik kan niet verder leven als ik mensen niet meer vertrouw’, zegt ze. ”

The Stranger is behalve als boeiende documentaire bedoeld als waarschuwing. „Wees alsjeblieft voorzichtig op social media”, aldus de documentairemaakster. „Zorg voor een gezonde dosis scepsis en wantrouwen. En meer nog dan mijn eigen generatie wil ik jongeren waarschuwen, want die brengen nog veel meer tijd door op social media en ontmoeten er aan de lopende band onbekenden. Een beter instrument dan social media om te doen alsof je iemand anders bent is er niet.”

The Stranger is op IDFA te zien op zaterdag 18 november (Munt 11), zondag 19 november (Eye Cinema 1), vrijdag 24 november (Tuschinski 2) en zaterdag 25 november (Munt 13). IDFA vindt15 tot en met 26 november plaats in Amsterdam. Dit jaar is het de dertigste editie van het internationale documentairefestival. Er worden 319 documentaires uit de hele wereld vertoond. Openingsfilm is Amal van regisseur Mohamed Siam, over een veertienjarig meisje dat tijdens de Egyptische revolutie op het Tahrirplein in Cairo belandt. IDFA bestaat uit zeven competitieprogramma’s waarin prijzen aan documentairemakers worden uitgereikt.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.