Sherida van IJsselmuide
Sherida van IJsselmuide Entertainment 29 aug 2017
Leestijd: 2 minuten

Naar concert Taylor Swift? Eerst merchandise kopen!

Wie naar een concert van Taylor Swift wil, gaat het zwaar krijgen. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt? Daar doet de zangeres niet meer aan. Fans moeten voortaan via een speciaal puntensysteem bewijzen in hoeverre zij fan zijn van Swift. Dat kunnen zij bijvoorbeeld doen door veel merchandise te kopen. De popwereld is geschokt door het plan dat de zangeres en de kaartverkopers van Ticketmaster hebben bedacht.

Begin dit jaar lanceerde Ticketmaster een zogeheten ‘verified fan’-systeem voor de echt grote sterren, om zwarthandel tegen te gaan. Binnen dat systeem kunnen mensen aan het internationale ticketbedrijf ‘bewijzen’ dat ze écht fan zijn van een artiest. Zij schrijven zich in en laten persoonsgegevens zoals telefoonnummer en social media-accounts achter. De ticketverkoper kan vervolgens aan de hand van de activiteit op social media zien of iemand daadwerkelijk fan is van de betreffende popster. Is dat inderdaad het geval? Dan krijgt de fan voorrang bij de kaartverkoop van het concert en kan er een paar uur voordat de daadwerkelijke verkoop begint al een kaartje worden aangeschaft.

Loyaliteit bewijzen

Voor Taylor Swift was dat systeem nog niet genoeg. De populaire zangeres heeft een commerciële toevoeging gedaan. Haar fans kunnen door deel te nemen aan ‘unieke activiteiten’ hoger komen in het fanklassement. Die unieke activiteiten blijken vooral te bestaan uit bakken vol merchandiseproducten van de zangeres aanschaffen: wie de meeste platen, t-shirts en andere dure Taylor Swift-producten koopt, toont de meeste loyaliteit en maakt dus de meeste kans op de felbegeerde voorrang tijdens de kaartverkoop. In de videoclip van haar nieuwe single Look What You Made Me Do probeert de zangeres met haar outfit – die deels te koop is – fans te verleiden om zich in te schrijven voor het nieuwe ticketsysteem.

Swift is niet de eerste artiest die haar albumverkoop wil koppelen aan de verkoop van concertkaartjes. Prince en Metallica gingen haar eerder voor in een poging meer fysieke platen te verkopen. Maar het is niet eerder gebeurd dat fans al vóór een concert merchandise – ook wel bekend als dure troep – moesten kopen om überhaupt kans te maken op een kaartje.

‘Oplichter’

De muziekpers spreekt wereldwijd schande van de pogingen van de zangeres om op deze manier geld te verdienen over de rug van haar, over het algemeen zeer jonge, fans. Ook fans zijn niet blij met deze actie, en noemen haar een oplichter op social media.

Toch lijkt de zangeres zich nog niet echt zorgen te hoeven maken dat het commerciële systeem zich tegen haar zal keren. Toen het systeem, genaamd Taylor Swift Tix, eind vorige week online ging, lag de site uren plat doordat te veel mensen zich tegelijk probeerden in te schrijven.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.