Kasper Hermans
Kasper Hermans Entertainment 18 jul 2017 / 17:46 uur

Netflix scoort, maar er is kritiek op de originals

Niets dan positieve cijfers deze dagen rondom Netflix. De streamingdienst schrijft zwarte cijfers (66 miljoen euro), kent een gigaomzet (bijna 2,8 miljard euro) en meer dan honderd miljoen betalende abonnees. Naar seizoenen van de eigen sterke originals zoals House of Cards en Orange Is The New Black wordt altijd reikhalzend uitgekeken, maar toch is er de nodige kritiek.

Netflix-meubilair

De twee genoemde series behoren inmiddels tot het echte meubilair van Netflix, bedacht in de beginjaren (2013). Ook het in 2015 ontwikkelde Narcos bekoort de kijkers. De onlangs uitgebrachte nieuwe seizoenen scoren goed, maar het probleem is dat een sterke opvolger van een eigen serie uitblijft. Ondertussen heeft concurrent HBO de allergrootst in zijn bezit met Game Of Thrones.

Dit jaar zijn we al doodgegooid met een hele reeks aan nieuwe Netflix Originals, maar ze beklijven nog niet echt. Alleen 13 Reasons Why hield de gemoederen bezig, maar het is daarbij nog altijd een beetje de vraag of dat met het onderwerp of de kwaliteit van de serie te maken heeft.

Friends From College

Bovendien staat daartegenover een groot aantal series dat niet of amper gescoord heeft. Het schrijnendste voorbeeld ervan is misschien wel Friends From College. Met How I Met Your Mother-ster Coby Smulders in de gelederen werd de show compleet afgekraakt. Het kinderachtige onderlinge gedrag werkt meer op de zenuwen dan dat het leuk uitpakte en ook is een van de veel gehoorde kritieken: waarom zijn mensen die zo gemeen tegen elkaar doen nog vrienden?

Ook GirlBoss faalde jammerlijk. De serie werd groots aangekondigd door het kanaal, maar kon het publiek niet bekoren. Het gevolg is dat de serie na het eerste seizoen al stop werd gezet. Sowieso lijkt comedy niet het genre waarop men zich moet focussen binnen Netflix, want series als Haters Back Off en Flaked hebben niet bepaald grote indruk achtergelaten.

Meer cancellen

Ook al zijn er concepten die een stuk beter werken, zoals bijvoorbeeld GLOW of The Get Down, een echte klapper ontbreekt. Of het positief is om te horen of niet, Netflix lijkt dat deels opzettelijk te doen. „Ons succesratio is nu veel te hoog”, zei medeoprichter Reed Hastings vorige maand tegenover CNBC. „We hebben maar weinig shows moeten cancellen. Ik push het contentteam dan ook altijd om meer risico’s te nemen: ‘Jullie moeten gekkere dingen proberen.’ We zouden een hogere cancelrate moeten hebben.”

Netflix heeft in ieder geval aangegeven in het nieuwe jaar niet voor winst te kiezen en bijna de complete omzet te gebruiken voor de nieuwe producties. Misschien komt er met dat budget in 2018 wel een nieuwe House of Cards of Orange Is The New Black. Want als die er niet komt, blijft het aantal abonnees dat maandelijks een tientje wil betalen dan wel boven de honderd miljoen?

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief! 🌐

Wil jij iedere donderdag om 16.00 uur de parels uit het Metroweb, winacties en meer fun ontvangen? 🤹‍♀️

Reageer op artikel:
Netflix scoort, maar er is kritiek op de originals
Sluiten