Mario Wisse
Mario Wisse Entertainment 1 jun 2016

Paul Verhoeven: ‘Verontrustend die complimenten’

Interview met Paul Verhoeven (77) over Elle, zijn eerste grote film sinds Zwartboek tien jaar geleden. Elle krijgt overal daverende recensies. Dat is de bekendste en meest controversiële Nederlandse filmregisseur niet gewend.

Stemmen de lovende recensies u vrolijk?
Het is wel satisfying, ja. Maar vrolijk… Het is niet zo dat ik een gat in de lucht spring. Het is wel eens anders geweest, natuurlijk. Vaak ging het qua recensies alle kanten op. Soms ook waren er louter negatieve reacties, bij Spetters en Showgirls bijvoorbeeld. Zoveel positiviteit als nu heb ik nog nooit meegemaakt. Heel verontrustend eigenlijk, haha.

Begrijpt u het?
Elle is artistieker dan wat ik eerder heb gemaakt. Het is daarom makkelijker om Elle waardevol te vinden. Ook omdat de hoofdrol wordt gespeeld door Isabelle Huppert, iemand die overal bewonderd wordt.

Hoe was het om met haar te werken?
We begrepen elkaar. Zonder moeite deed ze wat ik dacht dat ze moest doen, en méér. Ze voegde dingen toe die niet in het bronmateriaal, de roman van Phillipe Djian, en niet in het script staan. Ze is fenomenaal, echt een heel begenadigde vrouw. Er is trouwens een groot verschil tussen Isabelle buiten de set en Isabelle op set. Op de set móet alles precies zoals zij vindt dat het moet. Als iemands shirt volgens haar de verkeerde kleur heeft, kan de scène niet worden gedraaid. In het gewone leven is ze eerder nonchalant.

Verhoeven en Huppert op de set van Elle.

Veel van uw films, van Turks Fruit en Spetters tot Showgirls en Basic Instinct deden stof opwaaien. Tegenwoordig lijkt er in filmland vooral binnen de lijntjes gekleurd te worden. Wat vindt u?
Alles wat een beetje explosief of aanstootgevend is, is van de markt verdwenen. In Hollywood gaat het er sinds eind jaren negentig om zoveel mogelijk mensen de bioscoopzalen in te krijgen, ‘dus dan doen we dit niet en doen we dat niet’ wordt er geredeneerd, anders krijgt zo’n film een verkeerde rating. Alles is gericht op geld verdienen. Het meeste wat ik aan scripts binnenkrijg is saai, vervelend of gewoon niet goed. Toen ik in de jaren tachtig in Amerika aankwam, waren er nog mensen die een leuke film wilden maken. Dat komt bijna niet meer voor. Niet dat er geen interessante films meer worden gemaakt, hè. De Coenbrothers slagen daar geregeld in. Maar die hebben zich helemaal losgemaakt van de industrie. En The Big Short, over het bankwezen, vond ik heel goed. De interessante dingen gebeuren bij de series nu. In Europa is dat gelukkig anders. Ik wilde Elle in eerste instantie Amerika maken, maar daar kon ik geen hoofdrolspeelster en geen geld krijgen. Iedereen is daar blijkbaar bang dat zo’n verhaal als dat van Elle zijn of haar carrière schaadt. Gelukkig heeft de omweg de film uiteindelijk goed gedaan.

Wat bedoelt u?
Omdat we hem in Amerika wilden maken is het scenario door een Amerikaan, David Birke, geschreven. Het is zwaar gestructureerd, met een goed doorgewerkt plot, op z’n Amerikaans zeg maar. Dat werkt goed. Franse films zijn vaak toch wat fladderiger. In retrospectief is het dus een gelukkige move geweest.

Elle draait vanaf donderdag 2 juni in de Nederlandse bioscopen.

Het verhaal van Elle
Michèle (Isabelle Huppert) lijkt onverwoestbaar. Ze is hoofd van een toonaangevend videogamebedrijf en hanteert zowel zakelijk als privé dezelfde genadeloze houding. Maar als ze in haar huis wordt aangevallen en verkracht door een onbekende man verandert haar leven drastisch. Ze besluit zelf achter de dader aan te gaan en belandt in een spannend kat-en-muis-spel dat elk moment uit de hand kan lopen.

Het beste van Metro in je inbox

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang twee keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.