Mario Wisse
Mario Wisse Entertainment 29 apr 2016 / 09:16 uur

Brabantse YouTube-sterren winnen prijzen in L.A.

Nick Janssen en Wout Kanters (allebei 23) uit Gemert hebben op het prestigieuze Amerikaanse Los Angeles Web festival twee prijzen mee naar huis genomen. In figuurlijke zin dan, want ze waren op het moment dat het nieuws naar buiten kwam gewoon Koningsdag aan het vieren in Brabant. „Natuurlijk hadden we er heel graag bij willen zijn, maar we hebben het ontzettend druk”, verklaart Wout. „En je gaat niet even voor één of twee dagen naar L.A.”

De jonge filmmakers, die liefst 11 keer waren genomineerd, werden in het walhalla van de film tot beste gekozen wat betreft ‘outstanding special/visual effects’ in de categorieën drama en comedy voor respectievelijk The Pickle Pie en The Ted Series. Vooral op de prijs voor de laatstgenoemde webreeks, gebaseerd op de gelijknamige Hollywoodcomedy’s met de brutale teddybeer Ted, zijn ze trots. „Het is uniek wat we daarbij gedaan hebben”, zegt Wout. „De hele workflow hebben we zelf ontwikkeld en we brengen een echte knuffel, die helemaal gecustomized is, tot leven. Kijk maar eens naar een ‘achter-de-schermen’-video op ons YouTubekanaal Woody Wonder, dan snap je wat ik bedoel. Het is echt supergaaf om zulke dingen te maken.”

Selfmade

Hij vertelt dat ze alles tot de puntjes uitwerken. „Er is een idee, dat werken we uit tot een script en we bereiden alles voor, vervolgens is het filmen, monteren, sound design, visual effects, animatie…” Nick: „We doen eigenlijk alles zelf. We hebben nu prijzen gewonnen voor de visual effects, maar eigenlijk zijn we op alle fronten thuis.”

En dan te bedenken dat de twee ooit werden afgewezen voor de filmacademie. „Toen de filmacademie niet doorging, kozen wij ervoor om gewoon door te gaan”, vertelt Wout. „Bijna alles hebben we onszelf aangeleerd. Van wat we nu doen, hebben we stiekem altijd een beetje gedroomd. Door alles wat we zelf uitvinden en steeds meer samenwerkingen leren we elke dag bij. Belangrijk is ook dat je de lat continu hoger legt.” Nick: „Binnen het Nederlandse YouTubewereldje gaat het heel erg om content, zo veel mogelijk video’s maken en posten. Wij doen het anders: we zijn twee- tot driehonderd uur bezig met één video.”

Hollywood

Nu is het dromen van Hollywood. Wout: „Door wat we maken en de publiciteit die we krijgen zijn er steeds meer grote YouTubers geïnteresseerd om dingen samen te doen met ons.” Nick: „En productiebedrijven. Misschien zijn we over een half jaar wel een speelserie aan het maken voor internet. Uiteindelijk willen we natuurlijk met iets Game Of Thrones-achtigs komen. We blijven hard werken en zien wel waar het schip strandt.” Nick: „We krijgen steeds meer contacten in Amerika, een goede ontwikkeling, want daar willen we ooit heen.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Brabantse YouTube-sterren winnen prijzen in L.A.
Sluiten