Mario Wisse
Mario Wisse Entertainment 28 apr 2015 / 13:45 uur

Filmecensie: De Ontsnapping is plat én ontroerend

De Ontsnapping
Regie: Ineke Houtman
Genre: Drama
Met: Isa Hoes, Edwin Jonker en Abbey Hoes
Waardering: 3 ballen

Het verhaal:

Julia (Isa Hoes) heeft een goed draaiend gezinnetje, maar meeslepend kun je haar leven niet noemen. Haar man (Kees Boot) heeft bijvoorbeeld meer aandacht voor zijn minutieuze gezinsplanningen dan voor haar. ‘Vroeger was ik een grafiek met pieken en dalen. Nu een rechte lijn’, zegt ze er zelf over. Wanneer ze op een avond thuiskomt barst de bom. De volgende ochtend stapt ze in de auto en rijdt in één ruk naar Portugal. ‘Ik snap dat je tijd voor jezelf nodig hebt, maar je hebt kinderen’, zegt haar man. Die heeft ze ook, en ze houdt van ze, maar ze heeft tijd voor zichzelf nodig. En ze heeft nog meer nodig, zo blijkt wanneer ze gigolo – echt waar! – Romeo ontmoet.

De scène:

Wanneer Julia en Romeo een dobbelspel spelen waarbij degene met de hoogste ogen de ander een vraag mag stellen, horen we eindelijk het ware verhaal van deze twee beschadigde zielen.

Opvallend:

Rik Mayall, die de bijrol van de huisbaas van Julia in Portugal speelt, overleed een week nadat hij zijn scènes had opgenomen. De man die wereldberoemd werd dankzij zijn rol van dichter en schreeuwlelijk in de komische Britse serie The Young Ones, werd slechts 56 jaar.

Oordeel:

De film zorgt net als het bronmateriaal, de gelijknamige roman van Heleen van Royen, voor gemengde gevoelens. Er zijn veel cliché’s, het is vaak plat, maar er zijn genoeg écht grappige en – dat vooral – ontroerende scènes die De Ontsnapping tot een prima film maken.

De Ontsnapping draait vanaf donderdag in de bioscoop.

Lees ook: Recensie: eindelijk goede documentaire over Kurt Cobain

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Filmecensie: De Ontsnapping is plat én ontroerend
Sluiten