Mario Wisse
Mario Wisse Entertainment 11 jan 2015 / 18:25 uur

Hollandse cowboys op de Reeperbahn in Hamburg

Metro bezocht de Hamburgse set van de nieuwe Nederlandse film J. Kessels.

Het miezert in Hamburg. Onderaan de machtige Köhlbrandbrücke, die het havengebied met de duizend kilometer dwars door Duitsland lopende Bundesautobahn 7 verbindt, zitten Fedja van Huêt en Frank Lammers in een grote Amerikaanse auto. Vlakbij staat regisseur Erik de Bruyn laatste aanwijzingen te geven. Dat moet op luide toon, want aan alle kanten van dit parkeerterrein dendert vrachtverkeer voorbij om de reusachtige containerschepen die hier om de hoek liggen te laden en te lossen.

Hier wordt vandaag opgenomen voor J. Kessels, de verfilming van J. Kessels: The Novel, een roman van P.F. Thomése. De Bruyn maakte met Jan Eilander een filmscenario van het doldwaze verhaal over een ‘literaire pulpschrijver’ (Thomése zelf), diens favoriete personage J. Kessels en vage kennis Bertje die vanuit woonplaats Tilburg naar Hamburgs uitgewoonde hoerenbuurt Sankt-Pauli rijden in een poging een vreemdgaande frikandellenboer uit Breda op te sporen. En onderweg komen ze dus ook nog even in de Hamburgse haven terecht.

"Mooi plekje hè”, roept De Bruyn met een grijns, terwijl hij een plas op het parkeerterrein omzeilt en het vrachtverkeer achter, naast en boven hem onverminderd voorbij blijft scheuren. Het is pauze en een deel van de cast en crew zit in een oude, tot kantine omgebouwde bus met een warme maaltijd bij te komen van de regen en de kou. Deze plek bewijst dat een film maken vaak mooier klinkt dan het is. "We zijn stuk na een draaidag”, zegt Van Huêt. "Voor je gevoel doe je niet zo veel, maar je maakt dagen van vaak zestien uur. Het is vechten tegen de elementen en veel wachten omdat er dingen omgebouwd moeten worden.”

"Deze plek past goed bij het verhaal”, zegt De Bruyn. "Net als de Reeperbahn, waar Kessels, Thomese en Bertje tent-in-tent-uit gaan om Boontje te zoeken. Maar daar is het een sleazy zooitje. De lucht die daar hangt, ongelooflijk. ‘Das Originalgeruch’ noemt Kessels dat.”

Vijftien jaar geleden maakte De Bruyn zijn debuut als filmregisseur met Wilde Mossels, een bewierookte tragikomische film met – jawel – Van Huet en Lammers in de hoofdrollen. "We hebben veel acteurs geprobeerd voor de rol van Thomése, maar toen Fedja auditie deed, realiseerden we ons dat we niet om hem heen konden. Toen dacht ik: misschien moet ik dan ook Frank een kans geven, ondanks het feit dat hij niet echt op Jos Kessels (die echt bestaat, red.) lijkt."

Van Huêt en Lammers hebben weer plaats genomen achter het stuur van de Chrysler ‘Kamikaze’, de waanzinnige Amerikaan die via Marktplaats werd gekocht (de ex-eigenaar werd ook maar meteen ingehuurd in verband met de kwalen van de oude slee). "Dit is een echte De Bruyn-film”, zegt Van Huêt, "met veel muziek (obscure country), lege wegen, oude auto’s en blote vrouwen.” Lammers: "Erik heeft een unieke cinematografische blik. Mijn rol? Kessels is een leuk figuur om te spelen, een soort cowboy, een lone-wolf. Maar ik doe bijna niets in deze film. Ik heb twee gezichtsuitdrukkingen, één met en één zonder hoed.”

De Bruyn even later met een blik op Lammers: "Frank doet altijd alsof het allemaal niks is. Maar ondertussen weet hij precies wat hij doet."

J. Kessels moet volgend jaar februari in de Nederlandse bioscopen draaien.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Hollandse cowboys op de Reeperbahn in Hamburg
Sluiten