Iris van Lunenburg
Iris van Lunenburg Opinie 19 jan 2018
Leestijd: 2 minuten

Een beetje feministisch?

Ik heb een vast zondagavondritueel, een guilty pleasure. Ik steek in mijn hele huis kaarsjes aan, schenk een glas rode wijn in, eet de beste sushi van Amsterdam-Zuid en kijk dan, in serene setting, de wekelijkse vlog van Josh V. Van wie? Modeondernemer Josh Veldhuizen en ik zouden beste vriendinnen kunnen zijn. We houden allebei schaamteloos van mooie dingen, fijne huizen en knappe mannen. Het enige verschil is dat ik slechts presentator en columnist ben, en zij nog voor haar dertigste een succesvol, internationaal miljoenenimperium uit de grond heeft gestampt. Details.

In het doorklikken, kom ik een oude vlog tegen. Josh staat met haar vlogcamera voor de spiegel en laat haar ‘hele lookje’ zien. Een sjaal met het woord ‘Féministe’ erop ‘en een hele mooie slangenprint’ plus een gemêleerd V-hals T-shirt met op het zakje ‘Féministe’ geborduurd – „op z’n Frans”, legt Josh nog even uit. Dat alles afgemaakt met een goud lakleren rokje en zandkleurige laarsjes. „Dit is best een feministische collectie”, zegt ze. „I love it!”

Waar we in 2017 een overvloed aan weinig verfijnde logo’s zagen, vraag ik me ineens af: Wordt 2018 het jaar waarin we meer dan ooit een maatschappelijke en actuele boodschap uitdragen via onze kleding? Want Josh V is niet de enige. Op de rode loper van de Golden Globes droegen actrices louter zwart om een statement te maken over #metoo. En in de week waarin Donald Trump zijn bespottelijke Fake News Awards uitreikt, komt modemerk Topshop met hernieuwde aandacht voor zijn Fake News Jeans. Echt waar. Een middenblauwe spijkerbroek, waarop in witte hoofdletters tegen een rode achtergrond FAKE NEWS FAKE NEWS FAKE NEWS staat. Slechts 64 euro en semi-stretch – dus voor iedereen flatteus. The New York Times heeft er stijladvies bij: „Stel je ze voor met een mooi tuxedo jasje en hoge hakken, en bingo!” De broek is dan ook sinds eergisteren uitverkocht. En dat is geen verrassing. Ook de Kalverstraat hangt vol met maatschappelijke slogans. Bij Mango scoor je een wit T-shirt met kekke mouwen en ‘I’M A FEMINIST’ erop en Stradivarius verkoopt ‘Everybody should be feminist’-shirtjes. Losjes gebaseerd op het T-shirt van modehuis Dior en de TED Talk van de fantastische Chimamanda Ngozi Adichie. Al is niet iedereen positief. ‘Deze uitbuiting door de mode-industrie van iets dat ook maar een beetje iconisch of zeitgeist-achtig is, is te vulgair en te veelvoorkomend’, klinkt het boos op Twitter. Natuurlijk kan je je afvragen of een Dior T-shirt van 710 dollar (een deel ging naar het goede doel) of een Fake News Jeans nou echt zoden aan de dijk zet. Maar, zo merkt The New York Times terecht op, „Kleding is altijd al een populaire uitlaatklep geweest om een politieke standpunt te uiten, en steeds meer sinds Trump president is.”

Een mooie ontwikkeling. Al hoop ik ooit nog het beste statement bij Topshop, Mango en Stradivarius in de rekken te zien hangen: als die o zo geëngageerde kleding niet meer wordt gemaakt in derdewereldlanden.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.