Constance van Amstel
Constance van Amstel Columnisten 7 mrt 2016 / 06:00 uur

Mediacolumn: Werk aan de Mollenwinkel

De finale van Wie is de Mol? voelde als een anti-climax. Nadat het er al weken dik bovenop lag dat Klaas van Kruistum de Mol was, bleek dat tijdens de live-finale in Amsterdam afgelopen zaterdag ook daadwerkelijk zo te zijn. Jammer.

Was dat een bewuste keuze? Is het programma ‘makkelijker’ gemaakt omdat het dit jaar in de markt werd gezet als zaterdag-avondfamilieshow? In dat kader werd de helft van aflevering 1 ook gebruikt om het spel Wie is de Mol? uit te leggen. Een tikkie overdreven bij de aanvang van seizoen 16, wellicht?

Maar misschien baalden de programmamakers wel net zo hard als ik. Want hadden zij kunnen voorzien dat social media dit jaar zo hard zijn best ging doen? Dankzij Twitter ontdekte ik dingen waar ik als gewone tv-kijker echt niet achter gekomen was. Ja, als ik met pen en papier in de aanslag voor de buis had gezeten, misschien.

Aan de andere kant: het programma stuurde via het twitteraccount @IkBenDeMol zélf elke week plaatjes van de achterkant van het geld de wereld in. Daarop zou je na wat gepuzzel de afbeelding van de mol zien. Hadden ze niet verwacht dat op zijn minst één persoon de boel zou uitprinten, knippen en de oplossing twitteren?

Of was het toch de mol zelf? Klaas was als ‘de best voorbereide mol ooit’ niet de beste mol ooit. Hij had net iets te vaak een vreemde grijns op zijn gezicht, en nam wel erg veel risico door in aflevering 5 slechts 1 briefje van 1000 uit de kist te pakken. Want stel dat iemand had gecontroleerd? Was het spel dan al klaar?

Natuurlijk hoop ik op seizoen 17, al is er duidelijk nog heel wat werk aan de winkel.

Reageer op artikel:
Mediacolumn: Werk aan de Mollenwinkel
Sluiten