Constance van Amstel
Constance van Amstel Columnisten 31 aug 2015 / 16:07 uur

Mediacolumn: De Gewoonste Mens

Vraag een echte fan van Wie is de Mol naar zijn of haar favoriete mol aller tijden en de kans is groot dat de naam van George valt. George… zie ik je nu denken. Wie is dat? George is George Langenberg, de mol uit het derde seizoen van het succesvolle televisieprogramma, en volgens kenners zo’n twaalf mollen later nog altijd de oppermol: Georges mollenacties zijn ongeëvenaard. George was en is geen bekende Nederlander. George is tegenwoordig yogadocent, zo leert zijn website. Volgens sommige kijkers waren de seizoenen 1 tot en met 4, waaraan gewone mensen meededen en geen BN’ers, leuker. Het spel was puurder en er was geen voorkennis bij zowel de kijkers als de kandidaten zelf. Hetzelfde geldt voor Expeditie Robinson, waaraan in den beginne ook plek was voor de bakker en slager. Quiz De Slimste Mens werd afgelopen vrijdag voor de tweede keer op rij gewonnen door iemand die ik niet ken. Wellicht dat ik de slimste mens niet ben, maar van zowel Diederik Smit als Tom Roes had ik voor dit tv-spelletje nog nooit gehoord. En meerdere mensen met mij, zo las ik op Twitter, terwijl dat wel zou moeten aangezien er ‘nieuwsmakers, politici, acteurs en prominenten’ aan deze show meedoen. Inmiddels weet ik dat Smit en Roes beiden supergrappige stukjes schrijven voor de satirische site De Speld, en daarmee eigenlijk al jaren in mijn leven zijn, maar dat moest ik dan wel even googlen. Ik kom hierop omdat ik las dat de Vlaamse versie van Wie is de Mol?, simpelweg De Mol genoemd, dit jaar op zoek is naar kandidaten. Gewone mensen zoals jij en ik kunnen zich aanmelden voor een potje ouderwets molvermaak. Wellicht dat de bak met Bekende Vlamingen sneller leeg is dan die met Bekende Nederlanders omdat er simpelweg minder Vlamingen zijn dan Nederlanders, maar ik vond het wel een verfrissend idee. Natuurlijk hebben de sterrenedities van WIDM of Expeditie Robinson bijgedragen aan de populariteit ervan, maar dat een programma ook een hit kan zijn zonder (semi-)bekende koppen bewijst bijvoorbeeld Heel Holland Bakt of Boer Zoekt Vrouw. Met miljoenen tegelijk kijken naar hoe ons volslagen onbekenden een cake uit de oven halen of een bakkie koffie inschenken. En we raken er niet over uitgepraat. Ik denk daarom dat het tijd is voor een seizoen vol shows zonder BN’ers en prominenten. Misschien ben jij straks dan wel de nieuwe George.

Reageer op artikel:
Mediacolumn: De Gewoonste Mens
Sluiten