NASA: Buitenaards leven binnenkort bewezen

Foto: Colourbox

Foto van 'Elena van Doorn'

Elena van Doorn

8 APR 2015

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA verwacht binnen tien tot twintig jaar bewijs voor het bestaan van buitenaards leven. Dat heeft het wetenschappelijk hoofd van de organisatie, Ellen Stofan gisteren gezegd bij een paneldiscussie over water in het heelal.

Stofan liet ook weten dat de NASA gericht aan het zoeken is naar buitenaards leven. De eerste bewijzen voor het bestaan zouden mogelijk al in 2025 gevonden worden. Binnen twintig tot dertig jaar verwacht de wetenschapper meer concrete bewijzen.

"We weten waar we moeten zoeken en hoe we moeten zoeken en in de meeste gevallen hebben we daar ook de technologie al voor", aldus Stofan tegen de krant LA Times. Directeur heliofysica bij NASA, Jeffrey Newmark, liet weten: "De vraag is niet of we bewijs van buitenaards leven zullen vinden, de vraag is wanneer".

Lees ook: Adembenemende timelapsevideo in de ruimte

Radiosignalen uit de ruimte

"We hebben het niet over groene mannetjes", wilde Stofan nog even verduidelijken. "We spreken over kleine microbes". Tijdens een presentatie omschreven de NASA-topmensen een reeks recente ontdekkingen die doen vermoeden dat we dichter dan ooit bij de ontdekking van leven in ons zonnestelsel en daarbuiten staan.

Wetenschappers staan bijvoorbeeld voor een raadsel nu een reeks radiosignalen uit de ruimte een opmerkelijk wiskundig patroon lijkt te volgen. De kans dat zoiets toevallig gebeurt, zou slechts 5 op 10.000 zijn.

Log in om een reactie te plaatsen

Views

0

Britse baby overleeft drie unieke hartoperaties

Vanellope werd geboren met de zeldzame aandoening ectopia cordis. (Colourbox)

Foto van 'Merel Driessen'

Merel Driessen

VANDAAG, 12:14

De Britse Vanellope is pas drie weken oud, maar heeft nu al drie zware hartoperaties overleefd. Ze werd geboren met de bijzondere aandoening dat haar hart buiten haar lichaam is gegroeid.

Ectopia cordis

Reisbeperking voor Australische pedofielen

Foto van 'Merel Driessen'

Merel Driessen

VANDAAG, 10:59

Door een nieuwe wet in Australië mogen pedofielen het land niet zomaar verlaten. Australië is met deze wet het eerste land ter wereld dat de bewegingsvrijheid van pedofielen beperkt.

Toestemming

James Cordon heeft een dochter gekregen

James Corden heeft een dochter gekregen

James Cordon heeft een dochter gekregen. Foto: ANP

Foto van 'Dagblad Metro en ANP'

Dagblad Metro en ANP

VANDAAG, 06:40

Beschuit met roze muisjes voor James Corden en zijn vrouw Julia Carey! De twee zijn namelijk trotse ouders geworden van hun derde kindje, een dochtertje. De presentator, bekend van The Late Late Show en Carpool Karaoke, maakte dit nieuws bekend via Twitter.

Waarom zijn jongere broertjes vaker gay?

Homoseksualiteit is aangeboren, maar hoe? ©ANP

Foto van 'Jelmer Visser'

Jelmer Visser

GISTEREN

Wetenschappers zijn al een hele tijd op zoek naar het 'gay-gen'. Dat homoseksualiteit is aangeboren en niet aangeleerd, zoals door sommige conservatievelingen wordt beweerd, is een feit. Toch kan niemand vertellen welke factoren in het ontwikkelingsstadium van een embryo nu precies van invloed zijn op iemands geaardheid.

Een van de opmerkelijkste uitkomsten, na decennialang genetisch onderzoek, was het feit dat jongens vaker homoseksueel zijn naarmate zij meer oudere broers hebben. Dit wordt ook wel het Oudere Broer-effect genoemd. Het was lang gissen naar waarom dit zo was.

Transgenders toch welkom in Amerikaans leger

Donald Trump Foto: AFP

Foto van 'Dagblad Metro en ANP'

Dagblad Metro en ANP

GISTEREN

Transgenders zijn toch welkom in het Amerikaanse leger. Federale rechter Colleen Kollar-Kotelly legde het verzoek van Trump om eventuele toelating van transgenders tot het leger uit te stellen maandag naast zich neer.

Trump wil af van militairen die zich niet identificeren met het geslacht dat ze bij hun geboorte hadden. In juli draaide hij een besluit van zijn voorganger Barack Obama terug. Kollar-Kotelly blokkeerde die verordening eind oktober.

Beroemde dakbeklimmer (26) valt van wolkenkrabber

Beroemde dakbeklimmer (26) valt van wolkenkrabber. Foto: Colourbox

Foto van 'Rosan de Vos'

Rosan de Vos

11 DEC 2017

Wu Yonging (26) is een beroemd dakbeklimmer. Hij staat erom bekend dat hij graag aan hoge gebouwen hangt, maar helaas is hij om het leven gekomen tijdens zijn laatste stunt. Hij viel afgelopen maand tijdens een 'rooftop challenge' van een wolkenkrabber af, van 62 verdiepingen hoog.

Huwelijk

De explosie vond plaats in de Port Authority Bus Terminal. Foto: epa.

Gewonden na explosie in hart van New York

Foto van 'Metro'

Metro

11 DEC 2017

Door een explosie in een busstation in New York zijn maandag meerdere gewonden gevallen. Het incident vond plaats in de zogenaamde Port Authority Bus Terminal in de buurt van Times Square. Het betreft het grootste busstation van de Verenigde Staten, waar jaarlijks meer dan 65 miljoen mensen komen.

De ontploffing vond plaats in een ondergrondse verbinding tussen het busstation en een metrostation.