Johan van Boven
Johan van Boven Openbaar vervoer 19 jul 2018
Leestijd: 2 minuten

Treinen rijden op tijd, maar klaag vooral verder!

ProRail had donderdagochtend goed nieuws voor treinreizigers. Heel goed nieuws, zelfs. In de eerste helft van dit jaar reed maar liefst 92,1 procent van de treinen volgens planning. Met een vertragingsmarge van vijf minuutjes ligt dat percentage zelfs op 96 procent. „Nog nooit eerder reden treinen in Nederland zo vaak op tijd”, aldus de jubelende spoorbeheerder.

En toch overheerste niet bij alle reizigers dezelfde feeststemming. Uitval van treinen, langere vertragingen of overvolle coupés zorgen voor gefronste wenkbrauwen bij een positief bericht vanuit ProRail. Logisch, zegt woordvoerder Jaap Eikelboom. „Negatieve dingen blijven altijd langer hangen, dat geldt voor iedereen. Als ik een dag met mijn kinderen op pad ben en ze huilen tien minuten keihard, kan ik aan het eind van de dag het gevoel hebben dat het een rotdag was. Terwijl ze de rest van de tijd heel vrolijk waren. Dat geldt ook voor reizen met de trein. Een paar minuten langer op het perron wachten blijft mensen langer bij dan wanneer de trein op tijd vertrekt.”

Folklore

Bovendien is het een soort nationale sport geworden om te klagen over de NS. Eikelboom lachend: „Het is inmiddels folklore om dat te doen. En dat moeten we vooral zo houden! Klachten van reizigers houden ons scherp, zodat wij nog harder kunnen werken aan de punctualiteit. Maar we mogen ook wel eens goed kijken naar wat er wel goed gaat. En deze cijfers zijn gewoon heel erg goed. Mensen die sceptisch zijn over de cijfers kunnen op onze website zelf kijken hoe vaak een trein op tijd rijdt. Buitenlandse spoorbedrijven zijn jaloers op onze cijfers.”

Terwijl bij een grote storing door bijvoorbeeld sneeuwval altijd wordt geroepen dat treinen in het buitenland altijd gewoon doorrijden, ook al ligt er een meter sneeuw op de rails. Onzin, zegt de zegsman van ProRail. „Er wordt altijd gewezen naar Zwitserland en Japan, maar die spoorwegnetten zijn niet te vergelijken met dat in Nederland. Daar rijden veel minder treinen. We krijgen maandelijks bezoek vanuit de hele wereld, omdat ze met eigen ogen willen zien hoe het komt dat er hier zo veel treinen op tijd rijden. Ik durf gerust te zeggen dat we een van de beste jongetjes uit de wereldwijde klas zijn.”

Betrouwbaar

Verstoringen worden vaak veroorzaakt door externe factoren zoals aanrijdingen, brandjes of boten die tegen een brug varen. ProRail staat wat dat betreft vaak machteloos. „Maar ze komen wel op ons bordje terecht. Dus kijken we hoe we daar vanuit ProRail iets aan kunnen doen”, aldus Eikelboom. „We zijn 24/7 bezig met het nóg betrouwbaarder maken van het spoor. Maar reizigers mogen altijd blijven klagen, dat zou ik ook doen. Als jij in een stilstaande trein zit, heb je niets aan die schitterende 96 procent van de treinen die wel volgens planning rijden.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.