Redactie Metro
Redactie Metro Nieuws 19 jul 2018
Leestijd: 1 minuut

Nog altijd verkoopafspraken tabak op festival

Je bent op een festival en koopt daar een pakje sigaretten: grote kans dat er slechts één merk te verkrijgen is. Dat komt omdat tabaksfabrikanten blijven betalen voor exclusieve verkoop van hun merken op festivals. Dat terwijl de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) vorig jaar een onderzoek heeft aangekondigd, zo meldt de Onderzoeksredactie Tabak (ORT).

24 festivals

Het samenwerkingsverband van onderzoeksjournalisten en het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde bezocht de afgelopen twee maanden 24 festivals. Bij zeventien daarvan werden merken van maar één fabrikant verkocht. Op dertien festivals waren dat uitsluitend producten van Philip Morris en bij vier andere ging het om British American Tobacco. Ook op meerdere Belgische festivals werd maar één fabrikant aangetroffen.

Tegen de wet in

De ORT meldde vorig jaar al dat de fabrikanten tegen de wet in betalen voor exclusieve verkoop. Daarop kondigde de NVWA een onderzoek aan. Dat heeft nog niet geholpen, constateert het samenwerkingsverband. „De industrie lijkt intussen het zekere voor het onzekere te nemen door de exclusieve verkoopafspraken niet op papier te zetten."

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.