Oma mist kleinkind door ’smartphone-handicap’

23 november 2015 om 06:00 door Tjerk de Vries
Oma mist kleinkind door ’smartphone-handicap’

Te weinig opa’s en oma’s weten hoe hun smartphone werkt. Daardoor hebben ze minder sociale contacten dan ze zouden willen. 

Meer dan de helft van de oma’s en opa’s denkt dat een grotere kennis over apps zou leiden tot minder eenzaamheid. Ook zijn ouderen nieuwsgieriger naar WhatsApp en Facebook dan veel jongeren denken.

Uit onderzoek van GfK in opdracht van Vodafone blijkt dat 90 procent van de ouderen zelden tot nooit contact onderhoudt met familie of vrienden via een mobiel. Een derde van de ouderen geeft dan ook aan slecht op de hoogte te zijn van wat er in de familie en kennissenkring gebeurt doordat ze hun telefoon niet goed weten te gebruiken.

WhatsApp?

’WhatsAppen?, wat moet ik daarmee? Ik kan toch gewoon bellen’. Het is een opmerking die velen herkennen van ouders en grootouders. Maar bellen gebeurt nu eenmaal bij de jongere generatie veel minder en dus verwatert het contact. Ook onderling zouden ouderen veel makkelijker contact hebben als ze weten hoe ze met de smartphone om kunnen gaan.

Onmisbaar

„De smartphone is onmisbaar voor ons geworden”, zegt een zegsman van Vodafone. „Jammer alleen dat opa’s en oma’s nauwelijks meedoen met appen en chatten.” Het bedrijf maakt daarom maandag bekend dat het start met Oma Online, een initiatief om ouderen uit te leggen hoe de online wereld werkt. Er wordt een korte film gelanceerd waarin een kleinzoon de 80-jarige tweelingzussen Gerrie en Truus helpt om elkaar na 26 jaar voor het eerst weer te zien via een speciale videobelverbinding.

Geen contact

Uit het onderzoek blijkt ook dat slechts 1 procent van de volwassenen tussen de 18 en 54 jaar meer contact heeft met oudere familieleden door de moderne communicatiemogelijkheden. Annet van Betuw, expert op het gebied van sociale media en ouderen, zegt dat daar wel grote behoefte aan is onder de ouderen. „Senioren zijn vaak erg nieuwsgierig naar het gebruik van de smartphone. En voor hen is regelmatig contact met hun kinderen en kleinkinderen de allergrootste reden om hier meer over te leren.”

Omaonline.nl

Naast de film wordt een aantal initiatieven gestart, zoals de website omaonline.nl. Hierop is een gratis starterspakket voor ouderen te bestellen en een simkaart met datategoed om van start te gaan. Daarnaast kunnen ouderen zich op de website ook aanmelden voor social media workshops in het hele land, waarvoor Vodafone de krachten bundelt met stichting Nederland Cares en Annet van Betuw.

 

 

Wil je op de hoogte blijven van de belangrijkste en leukste nieuwtjes?
Like ons dan even op Facebook. Dat is zo gepiept!

d