Volkswagen hangt veel boven het hoofd

29 september 2015 om 15:00 door Anne-Fleur Pel
Volkswagen hangt veel boven het hoofd
Foto: ANP

Het dieselschandaal bij Volkswagen houdt de gemoederen flink bezig. 4100 Nederlanders die een dieselauto hebben besteld die schoner lijkt dan die daadwerkelijk is, weten niet wanneer hun bolide voor komt rijden. De 11 miljoen auto’s die rondrijden en waarbij met de uitstootwaarde is gesjoemeld, worden van nieuwe software voorzien, maakte de fabrikant dinsdag bekend. Intussen bereiden milieuclubs acties voor en dienen beleggers een schadeclaim in. Wat speelt er allemaal rond de sjoemelende Duitse autofabrikant?

Lees ook: Ministerie wist van geknoei met dieseluitstoot

De milieuclub

Milieudefensie gaat hackers inzetten om de software van dieselpersonenauto’s te kraken. De actiegroep wil daarmee meer duidelijkheid krijgen over het gesjoemel van autofabrikanten. Het dieselschandaal rond Volkswagen is de aanleiding. Vorige week werd bekend dat de Duitse autofabrikant miljoenen auto’s op de markt heeft gebracht die zijn uitgerust met software die ervoor zorgt dat de uitstoot van de schadelijke stoffen bij laboratoriumtests lager uitvalt dan in de dagelijkse praktijk. Milieudefensie wil behalve Volkswagen ook de software van andere merken kraken, zoals BMW, Mercedes en Opel. Milieudefensie gaat een team van hackers samenstellen dat de klus moet klaren. „Het is geen gemakkelijke klus, want autofabrikanten doen enorm hun best om de software af te schermen”, stelt een woordvoerder. De organisatie wil de auto’s zelf kopen.

De beleggers

Gedupeerde beleggers in Volkswagen gaan gezamenlijk een claim indienen. ConsumentenClaim is hiervoor de Dieselclaim gestart. Na de bekendwording van de softwaremanipulaties op 18 september verloor Volkswagen in twee dagen tijd een derde van haar beurswaarde. Van deze fraude was Volkswagen al geruime tijd op de hoogte, zegt Stef Smit, directeur van ConsumentenClaim. „Volkswagen heeft willens en wetens beleggers hierover niet geïnformeerd. Kennelijk dachten ze ermee weg te kunnen komen. Beleggers zijn hierdoor zwaar gedupeerd.” Beleggers met aandelen Volkswagen, Porsche en Audi kunnen op basis van no cure no pay meedoen met de claim. ConsumentenClaim sluit niet uit dat op een later tijdstip hier aandelen van andere autofabrikanten aan worden toegevoegd.

Justitie

Justitie in Duitsland is een strafrechtelijk onderzoek begonnen naar mogelijke fraude door Volkswagen. Ook de mogelijke rol van de vorige week opgestapte topman Martin Winterkorn in het dieselschandaal rond de Duitse autobouwer wordt onderzocht. Ook in de Verenigde Staten, waar de milieudienst EPA de zaak aan het rollen heeft gebracht, loopt een strafrechtelijk onderzoek. Het bedrijf hangt een miljardenboete boven het hoofd. De bazen van de onderzoeksdivisies van de merken Audi, Porsche en VW zijn ook op non-actief gesteld. Het justitieel onderzoek moet verder uitwijzen of de absolute top van het concern iets te verwijten valt.

Wat vindt de dealer?

De dealers lijken een zwijgplicht opgelegd te hebben gekregen van de Nederlandse Volkswagenimporteur Pon. Ze moeten zich houden aan het statement van Pon en verwijzen ook alle klanten met vragen hiernaartoe. In Nederland is de verkoop van 4100 auto’s die zijn uitgerust met een Euro 5 dieselmotor van het type EA 189 opgeschort. Het gaat om Volkswagens, Volkswagen bedrijfsvoertuigen, Audi, Seat en Skoda. De fabrikant gaat wereldwijd 11 miljoen getroffen auto’s voorzien van nieuwe software. Het gaat om dieselauto’s die tussen 2009 en 2015 zijn gebouwd. Het is niet duidelijk hoeveel auto’s in Nederland terug naar de garage worden geroepen. Volkswagenimporteur Pon kon nog geen commentaar geven op de terugroepactie.

Wil je op de hoogte blijven van de belangrijkste en leukste nieuwtjes?
Like ons dan even op Facebook. Dat is zo gepiept!

d