Redactie Metro
Redactie Metro Nieuws 15 jun 2015
Leestijd: 4 minuten

Brein achter Blendle blijft liever anoniem

Niet Alexander Klöpping, maar Marten Blankesteijn bedacht de online kiosk Blendle. Nu is er de uitbreiding naar Duitsland.

Kun je het moment nog herinneren waarop het idee voor Blendle naar boven kwam drijven?
Dat was in de tijd dat ik nog als journalist werkte en zo af en toe een tijdschrift mee naar huis nam. Het gebeurde in de supermarkt. Ik stond voor het schap en zag bijna vijftig verschillende covers naar me lonken. Maar welke neem ik nou mee naar huis? In Elsevier stond een interessant artikel, in Vrij Nederland ook en zelfs de Viva trok mijn aandacht door een specifiek verhaal. Uiteindelijk stond ik weer buiten, maar zonder een magazine in mijn tas. Best raar. Ik had namelijk voldoende leuke artikelen gezien. Dat zette me aan het denken: zou het niet gaaf zijn als je je eigen tijdschriftje zou kunnen samenstellen?

Klopt het dat Alexander jouw idee aanvankelijk maar niks vond?
Als een bus. Om het concept verder aan te scherpen, sprak ik in vier jaar tijd met honderden mensen. Zo heb ik ook Alexander benaderd, ik wilde gewoon eens weten wat hij van het idee vond. My Magazine heette het toen nog. Een belachelijke naam, vond hij. En van het idee zelf werd hij ook niet echt warm. Bovendien had ik nog geen enkele uitgever bereid gevonden om mee te doen.

Waarom wilde je hem toch graag aan boord?
Tijdens onze eerste ontmoeting hebben we nauwelijks over het concept gesproken. Wel over honderd andere dingen. We bleken veel met elkaar gemeen te hebben. Dezelfde interesses, precies even oud en een nagenoeg identieke boekenkast. Het klikte zo goed dat ik dacht: met hem zou ik het idee wel willen uitrollen. We zijn toen eerst met de Universiteit van Nederland aan de slag gegaan, een initiatief waarbij gerenommeerde hoogleraren gratis online colleges geven. In de tussentijd ben ik gaan werken aan een demoversie van Blendle. Toen ik die aan Alexander liet zien, was hij om en vanaf dat moment zijn we er vol voor gegaan.

Hij is het gezicht naar buiten. Hoe zijn de rollen verder verdeeld in het bedrijf?
Ik heb me de afgelopen maanden veel op de uitbreiding naar Duitsland gestort, waar Alexander zich meer richt op De Verenigde Staten. Zo is hij er bijvoorbeeld in geslaagd om The Washington Post en The Wall Street Journal binnen te hengelen. Alexander is vaker te zien in de media en geeft presentaties. Ik heb daar gewoon niet zoveel mee, ben meer iemand van de cijfers. Begrotingen bijvoorbeeld. Als je Alexander vraagt hoe we momenteel draaien, dan weet hij dat waarschijnlijk niet. Ik kan de getallen zo opnoemen.

Ik luister…
De financiële prestaties van Blendle houd ik liever even voor me, als je het niet erg vindt. Wel kan ik vertellen dat we inmiddels 300.000 accounts hebben waarvan 22 procent betalend is. Een percentage dat veel hoger ligt dan bijvoorbeeld Spotify. We hebben net onze uitbreiding naar Duitsland aangekondigd. Een project waar we al zeker negen maanden mee bezig zijn. Daar liggen voor ons enorme kansen, want die markt is zeker vijf keer zo groot als Nederland.

Verbaast het je wel eens dat het zo snel gaat met het bedrijf?
Absoluut. Vrijdag aten Alexander en ik nog een hapje samen en hadden we het over de situatie van anderhalf jaar geleden, toen we amper in staat waren om de salarissen te betalen. We hebben daarvoor zelfs nog een paar keer een beroep moeten doen op onze eigen spaarrekeningen. Nu staat er dankzij een externe investeerder een paar miljoen op de bankrekening en dat maakt het toch wat makkelijker allemaal. Met dat geld financieren we onze uitbreidingsplannen.

Wie groeit heeft mensen nodig. Lukt het jullie om voldoende IT-specialisten aan te trekken?
Dat is best moeilijk, maar lukt vrij aardig. Veel mensen vinden ons een leuke club en dat helpt. Vrijdag hadden we een sollicitant die nu nog bij een groot en bekend bedrijf werkt. Hij begint graag rond half tien, maar daar doet zijn manager best moeilijk over. Bij ons mag iedereen zelf zijn werktijden bepalen. Of je nu zeven uur ’s ochtends of drie uur ’s middags wil beginnen, thuis of op kantoor. Mij best. Er zijn zelfs medewerkers die vertellen dat ze twee weken vanaf Curaçao gaan werken. Daar doen wij niet moeilijk over.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.