Tablet in de klas maakt verwachtingen niet waar

14 april 2015 om 17:30 door Rens Oving
Tablet in de klas maakt verwachtingen niet waar
Foto:ANP

De hooggespannen verwachtingen van technologiefans ten spijt: tablets in de klas zijn geen wondermiddel. Het idee dat de motivatie om te leren door tablets zou stijgen, blijkt niet te kloppen.

Lees ook: Handschrift in digitaal tijdperk

Onderzoekers van het Kohnstamm Instituut van de Universiteit van Amsterdam brachten vier onderwijsapps voor tablets in kaart. Slechts in één geval was er onder leerlingen sprake van meer leerplezier en meer inzet.

Leuk?

Leren wordt dus niet automatisch leuk als je er een tablet bij gebruikt zegt onderzoeker Joost Meijer. „Sterker nog, kinderen willen lang niet altijd op een tablet werken. Hoe de tablet gebruikt wordt is uiteindelijk veel belangrijker dan het apparaat zelf.”

Lees ook: Rekenen of taal? Kind mag zelf kiezen op iPad-school

Als scholen met tablets werken doen zij dat bijna altijd als aanvulling op het ouderwetse schoolboek. Lesmethodes bieden meestal interactieve apps aan waarmee leerlingen op hun eigen niveau met de lesstof kunnen oefenen.

Gering

Zeker op basisscholen is het gebruik van tablets nog gering. Op de basisschool hebben leerlingen meestal geen eigen apparaat dat ze ook mee naar huis kunnen nemen. Of tablets de schoolprestaties verbeteren valt door die geringe inzet daarom nog helemaal niet te meten.

„Als je technologie in de klas gebruikt, moet je wel weten hoe je dat het beste kunt doen”, zegt Meijer. „Als je een elektronisch schoolbord hebt en je gebruikt het alleen maar om een kopie van het lesboek te projecteren dan heeft het natuurlijk niet zoveel zin. Zo werkt het ook met tablets.”

Wil je op de hoogte blijven van de belangrijkste en leukste nieuwtjes?
Like ons dan even op Facebook. Dat is zo gepiept!
d