Mail gemeenten drama bij zorgvraag, telefoon prima

12 april 2015 om 12:33 door Erik Jonk
Mail gemeenten drama bij zorgvraag, telefoon prima
Het gemeentehuis in Almere kun je beter bezoeken dan dat je een e-mailtje stuurt. / Lex van Lieshout | ANP

Wie een zorgvraag aan een gemeente mailt, krijgt een antwoord waar je niets aan hebt. Of helemaal geen antwoord.

Burgers hebben niets aan het antwoord van hun gemeente als zij per e-mail een zorgvraag stellen. Zij krijgen geen of een nietszeggend bericht terug. Wie ouderwets de telefoon pakt, wordt in 85 procent van de gevallen wel goed geholpen.

Mystery-mailers

Dat bleek dit weekend uit onderzoek van het tv-programma Kassa en onderzoeksbureau Store Support. Mystery-mailers en mystery-bellers van Kassa (VARA) en het bureau testten 36 Nederlandse gemeenten. Elke gemeente werd zowel per telefoon als mail vijf keer gemeten. Er werden vragen gesteld over een aanpassing in huis, het aanvragen van een rollator en een rolstoel, hulp in de huishouding en taxivervoer.

Lees ook: Ook Consumentenbond kreeg geen antwoord op mails.

Kassa en het onderzoeksbureau ondervonden dat gemeentemedewerkers telefonisch goed antwoord konden geven op concrete zorgvragen. Per e-mail waren de antwoorden standaard of een stuk onduidelijker. ,,De kennis van de medewerkers is voldoende en er wordt vaak ook uitleg gegeven over de loop en duur van het proces. Bij vragen op de e-mail gebeurt dit juist nog te weinig”, zegt Arjen van Hijum, directeur van Store Support.

Van de 36 onderzochte gemeenten, scoort Baarn zowel bij telefoon als bij e-mail een topnotering.

Top 3 bellen

1 Zuidhorn

2 Baarn

3 Wierden

Flop 3 bellen

1 Almere

2 Amsterdam

3 Oss

Top 3 e-mailen

1 Baarn

2 Oss

3 Purmerend

Flop 3 e-mailen

1 Zoetermeer

2 Sluis

3 Urk

 

Wil je op de hoogte blijven van de belangrijkste en leukste nieuwtjes?
Like ons dan even op Facebook. Dat is zo gepiept!