Mario Wisse
Mario Wisse Nieuws 12 mrt 2015
Leestijd: 2 minuten

John de Mol: Van krantenjongen tot miljardair

Met de verkoop van zijn bedrijf Talpa aan het Britse ITV voor 500 miljoen euro, is er een nieuw hoofdstuk toegevoegd aan de succesbiografie van John de Mol.

De uitdrukking ‘van krantenjongen tot miljonair’ – of in dit geval ‘miljardair’ – moet in de biografie van John de Mol (59) letterlijk worden genomen. De mediareus, volgens zakenblad Quote in 2014 goed voor een vermogen van 2,3 miljard euro, schijnt als puber een krantenwijk te hebben gehad in Het Gooi.

Vlieguren

In De Mols carrièrepad zaten in den beginne nog wat putten en butsen, maar nadat de droom om profvoetballer te worden uit het hoofd is gezet en de vlieguren als studiotechnicus bij Radio Noordzee en samenvattingenmaker bij Studio Sport gemaakt zijn, gaat het in de jaren tachtig lopen. En dat met alleen een HAVO-diploma in zijn zak.

Sexy Ingrid

De Mol wordt freelance producer en komt bij de succesvolle Showbizzquiz terecht. De Mols volgende klus, Medisch Centrum West, doet het nog beter. Nederland raakt eind jaren tachtig niet uitgesproken over de knappe dokter Jan, sexy zuster Ingrid en die gluiperd van een Eric Koning en kijkt niet zelden met 4,5 miljoen man tegelijk. MCW wordt ook nog eens aan tientallen landen verkocht.

Plinten

Het geld in huize De Mol begint echter pas echt tegen de plinten te klotsen wanneer in 1989 commerciele televisie werd gelanceerd in Nederland en hij programma’s voor diverse zenders gaat maken. In 1994 richthij samen met Joop van den Ende, die andere grote speler op de vaderlandse televisiemarkt, Endemol op. In 1999 bedenkt hij wereldhit Big Brother en een jaar later verkoopt het duo het bedrijf aan het Spaanse Telefónica voor 5,5 miljard euro.

The Voice

De Mol lijkt even achterover te leunen, maar brengt in 2005 zijn fortuin onder bij Talpa. Daar houdt hij zich bezig met wat – misschien op voetbal na dan – zijn grootste passie is: tv-programma’s bedenken en maken.Talpa wordt ook een zender, maar dat is geen succes. In 2007 gaat de stekker daaruit. Iets dergelijks had De Mol in 1996 al eens meegemaakt toen zijn sportzender Sport 7 na een jaar uit de lucht werd gehaald en later met tv-zender Tien. De rest van Talpa doet het wel goed, met The Voice als absolute uitschieter. De talentenjacht met de rode draaistoeltjes wordt door 180 landen aangekocht.

Lees ook: John de Mol had hekel aan vergaderen en cijfertjes

Gewoon verder

De Mol gaat ook na de overname van zijn Talpa door ITV gewoon verder met ‘de creatie van grensverleggende nieuwe content’. Ook voor Talpa, waar hij gewoon als bedenker van programma’s bij betrokken blijft. Het fortuin van De Mol wordt ondertussen nog wat groter; ITV betaalt 500 miljoen voor Talpa en de prijs kan, afhankelijk van de prestaties van Talpa in de komende acht jaar en de betrokkenheid van De Mol, oplopen tot 1,1 euro miljard. Een krantenwijkje ernaast is niet echt nodig zullen we maar zeggen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.