Bianca Brasser
Bianca Brasser Nieuws 15 mrt 2015
Leestijd: 3 minuten

Caissière overbodig met een chip in boodschappen

Het einde van de caissière is nabij. Sterker nog over zo’n vijftien jaar worden de boodschappen niet eens meer gescand. In plaats daarvan wandelen we met een volgeladen boodschappenkarretje door een poortje en worden de producten, die stuk voor stuk van een chip zijn voorzien, in één klap geregistreerd. De kosten worden op een soortgelijke manier van een chip afgeschreven. Dat voorspelt supermarktspecialist Gerard Rutte.

Technisch gezien is deze nieuwe manier van boodschappen scannen en betalen al mogelijk, zo beaamt ook Laurens Sloot, hoogleraar Retail Marketing verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen. Maar deze technologie uitrollen in supermarkten is volgens hem nog erg kostbaar. Rutte wijst daarnaast op de samenwerking die deze technologie vereist tussen fabrikanten van producten en de supermarkten. ,,In de verpakking van alle producten zullen chips moeten komen", zegt Rutte. ,,Deze chips moeten gelezen kunnen worden door technologie in de supermarkt. Vergelijk het met de komst van de streepjescode op producten. Deze ontwikkeling heeft 25 jaar gekost."

Zelfscankassa

Tot het zover is, zullen eerst de onbemande zelfscankassa’s blijven toenemen, zo voorspellen de twee deskundigen. Vorig jaar telde ons land tien Albert Heijn to-go filialen waar klanten zelf bij een onbemande kassa hun producten kunnen scannen en betalen. Nu, een jaar later, is dit aantal bijna verdrievoudigd naar 28 filialen. Ook Ikea en sportwinkelketen Decathlon gebruiken zelfscankassa’s waar slechts 1 medewerker toezicht houdt op gemiddeld vier kassa’s.

Handscanners

Daarnaast kunnen klanten in 200 Albert Heijn-winkels met een zelfscanner of met hun mobiel producten scannen, voordat ze in de tas verdwijnen om vervolgens bij een onbemande betaalpaal de rekening per pin te voldoen. Bij supermarktketen Jumbo is de zelfscanservice met een handscanner in een jaar tijd van 100 filialen naar bijna 170 van de in totaal 500 filialen uitgebreid. De handscanner wordt hier nog wel aan een caissière overhandigd. Ook supermarkten C1000, Hooglviet en Plus kennen deze zelfscanmogelijkheid.

50/50

Hoewel Rutte er van uit gaat dat we een toekomst zonder caissières tegemoet gaan, betwijfelt hoogleraar Sloot dat. ,,Grotendeels zullen de caissières verdwijnen, maar er zal altijd behoefte blijven aan een bemande kassa. Het zal net zo zijn als met giraal en contant betalen. Een groot deel van de mensen pint de boodschappen, maar er zijn ook mensen die contant blijven betalen." Sloot denkt daarom dat we een toekomst tegemoet gaan waarin de verhouding tussen bemande en onbemande kassa’s in de supermarkt 50/50 zal zijn."

Marketing- en retaildeskundige Paul Moers denkt ook dat er altijd wel een caissière zal blijven. Hij wijst op het belang van contact met de klant. ,,Supermarkten moeten met deze ontwikkelingen oppassen dat ze de loyaliteit van de klant niet kwijt raken. Het aantal caissières zal hard afnemen, vooruitgang houden we niet tegen. Er zullen straks ook bussen zonder chauffeur rondrijden. Maar het gesprek met de klant blijft belangrijk, daarom is het van belang om persoonlijke service in de winkel te blijven bieden." Iets waar Rutte zich bij aan sluit. ,,De caissière verdwijnt en wordt gastvrouw in de winkel."

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.