Burgers kansloos in geldruzie met bedrijf

6 februari 2015 om 06:00 door Tjerk de Vries
Burgers kansloos in geldruzie met bedrijf
Je kunt je als consument de gang naar de rechter vaak beter besparen als een bedrijf achter je geld aanzit. /ANP

De ’gewone man’ is vrijwel kansloos als hij in een financieel conflict belandt met een zakelijke partij, zoals een bedrijf of verzekeringskantoor. Als het tot een gang naar de rechter komt, valt het oordeel vrijwel altijd uit in het voordeel van het bedrijf. Vaak is een onterechte rekening betalen nog voordeliger dan de strijd aangaan.

Dat constateert de Consumentenbond na langdurig onderzoek en bijwonen van verschillende rechtszaken. ”Het zijn vrijwel altijd zakelijke partijen die een deurwaarder inschakelen. Voor consumenten is dat simpelweg te duur. En de afgevaardigden van de deurwaarderskantoren lopen de deuren van de rechtbanken plat, kennen de kantonrechter vaak al voordat de zitting begint en spreken elkaars, juridische, taal”, stelt de Consumentenbond in de Geldgids die vandaag verschijnt.

Zonder advocaat

Bij 84 procent van de zaken die bij de kantonrechter spelen, heeft de gedaagde partij (de consument) geen advocaat. ”De grote meerderheid staat er dus alleen voor”, constateert de bond. ”Alsof je een voetbalveld betreedt en de spelregels niet kent.”

Tijdens het bijwonen van de rechtszaken stuitten de onderzoekers van de Consumentenbond op schrijnende gevallen. Zo werd een man veroordeeld voor het betalen van een rekening van 88 euro die hij gewoon al had voldaan en diende hij tevens van de rechter honderden euro’s te betalen voor rechtbank- en deurwaarderskosten. ”Een verschrikkelijk vonnis”, noemt de man dit. ”Ik had gewoon betaald!”

Deze meneer had iets te laat zijn rekening betaald aan zorgverzekeraar DSW. Die had reeds een deurwaarder ingeschakeld toen het bedrag alsnog werd overgemaakt. Dit misverstand om 88 euro, kostte de gedupeerde uiteindelijk dus honderden euro’s.

Verdwaald in juridisch woud

En zo gaat het wel vaker. Consumenten verdwalen in het juridische woud waar de machtige tegenstanders geblinddoekt nog de weg weten. ”Blijf weg van deurwaarderstrajecten”, waarschuwt de bond dan ook. ”Zelfs als je denkt dat de kantonrechter je gelijk geeft. Want dat is zelden een uitgemaakte zaak. Je kunt nog beter betalen en de eventuele ’onverschuldigde betaling’ later proberen terug te vorderen.”

In dat geval raadt de Consumentenbond aan een beroep te doen op de rechtsbijstandsverzekering, een consumentenorganisatie of een geschillencommissie. ”Ook het indienen van een klacht bij een autoriteit is een rendabeler alternatief in vergelijking met procederen.”

Wil je op de hoogte blijven van de belangrijkste en leukste nieuwtjes?
Like ons dan even op Facebook. Dat is zo gepiept!

d