Oud Amsterdams fietsplan verovert wereld

12 januari 2015 om 14:55 door Tjerk de Vries
Oud Amsterdams fietsplan verovert wereld

Luud Schimmelpennink, provo-lid en productontwikkelaar, kan alsnog trots zijn. Zijn in 1965 geflopte idee omtrent de witte fietsen in Amsterdam, verovert dan eindelijk de wereld.

Elektronisch fietsdelen, met sloten die opengemaakt kunnen worden met een smartphone, wordt internationaal steeds populairder. In de Duitse studentenstad Aachen moet er straks zelfs om de 300 meter een dergelijke fiets te pakken zijn.

Dat stelt het strategisch adviesbureau Roland Berger Strategy Consultants in een internationale verkenning.

In vele Europese, en voornamelijk Amerikaanse steden, wordt fietsen een steeds populairder vervoermiddel om een weg door de stad te banen. Grote steden hebben dan ook ambitieuze plannen om hun fietsverkeer te vergroten. Zo worden fietsen aangeboden via speciale fietsstations die door de gehele stad te vinden zijn, en waar op elk tijdstip gebruik van gemaakt kan worden.

18.380 leenfietsen in Parijs

Inmiddels zijn er volgens Berger al 553 steden ter wereld die aan fietsdelen doen. Zo heeft New York 6000 deelfietsen verdeeld over 300 fietsstations, zijn in Parijs 18.380 fietsen van de straat te plukken, en is Antwerpen bezig met een opmars en zal binnenkort 1800 fietsen verdeeld over 150 stations hebben staan.

Schimmelpennink schilderde in 1965 zo’n 20 fietsen wit en zette ze op straat, voor vrij gebruik. Omdat ze niet op slot stonden nam de politie ze in beslag. Zijn tweede poging deed hij vanuit de Amsterdamse gemeenteraad, waar hij het Wittefietsenplan voorstelde: het verspreiden van duizenden deelfietsen over Amsterdam. Hoewel de prijs hiervan op maar 10 procent van het openbaar vervoer lag, verwierp Amsterdam het idee omdat ‘het tijdperk van de fiets inmiddels verleden tijd was’.

Maar nu ziet de wereld er heel anders uit. In Aachen worden zelfs eBikes aangeboden. Het bedrijf dat deze aanbiedt, Velocity, heeft als doel dat er binnen elke 300 meter een elektrische fiets gevonden moet kunnen worden.

Inmiddels is de testfase ingegaan, en zullen er in de loop van 2015 meer dan 20 fietsstations opgezet worden in de stad. En niet alleen de fietsen worden gedeeld; ook de kosten. Om het initiatief mogelijk te maken betalen studenten iets meer voor het openbaar vervoer, maar kunnen in ruil daarvoor onbeperkt gebruik maken van de fietsen. Een voorproefje van het nieuwe fietsdelen.

Wil je op de hoogte blijven van de belangrijkste en leukste nieuwtjes?
Like ons dan even op Facebook. Dat is zo gepiept!