Kerstpakkettentrends: Wat zit er dit jaar in het kerstpakket? 

30 november 2014 om 18:22 door Bianca Brasser
Kerstpakkettentrends: Wat zit er dit jaar in het kerstpakket? 

Goedgevulde pakketten rond de veertig euro met bekende etenswaren en een bruikbaar non-food hebbedingetje, dat is wat veel werknemers dit jaar van hun kerstpakket kunnen verwachten. Geen vreemde producten uit verre landen of voorwerpen waarvan we niet eens wisten dat ze bestonden, maar vooral klassieke lekkernijen die ook wekelijks in ons winkelwagentje zouden kunnen liggen. Daarbij kiezen bedrijven een bruikbaar extraatje zoals een bitterbalschaaltje, snijplank of poffertjespan in het kerstpakket voor hun werknemer, zo blijkt uit rondvraag van Metro langs de grootste kerstpakkettenaanbieders Makro, Sligro en Kerstpakketten.nl.

Het kerstpakket lijkt daarmee dit jaar niet heel anders te zijn dan vorig jaar en het jaar ervoor. Pakketten vol met ’tientallen eetproducten die we kennen en waar we wat mee kunnen’ zijn nog steeds bij de meerderheid van de bedrijven in trek. „Vreetpakketten. Bij wijzen van spreke: veertig artikelen voor veertig euro”, zegt Bart Poierrié van Kerstpakketten.nl. „Het oer-Hollandse kerstpakket met bitterbalschaaltje en allerlei borrelhapjes is bij mij niet aan te slepen.”

De trend van bruikbare producten in ons kerstpakket is volgens de kenners ontstaan door de economische crisistijd. We hebben een hekel gekregen aan nutteloze dingen, die een paar jaar geleden nog veelvuldig in de kerstpakketten te vinden waren. „Pakketten samengesteld op basis van kleur zien we dit jaar nauwelijks meer”, zegt Wilco Jansen van Sligro. „Vaak zaten er artikelen in zo’n pakket alleen maar omdat ze bijvoorbeeld goud of groen waren en dat toevallig bij het kleurenthema paste. Wat voor product het eigenlijk was deed er minder toe. Die kleurentijd lijkt voorbij, hier en daar zien we enkel nog een kerstpakket gebaseerd op de kleur rood.”

Ondanks dat de meeste bedrijven nog steeds voor een zo vol mogelijk foodpakket met een gadget gaan, zijn de pakketten met biologische, duurzame en fairtradeproducten steeds meer in trek. „Dit is een kleinere groep, maar we merken hier wel een stijgende lijn in de vraag”, zegt Jansen. Daarnaast doen de gezondheidspakketten met daarin een blender om smoothies te maken en kerstpakketten vol powerfoods het ook goed bij een specifieke groep.

„Naast de gezondheidspakketten merken wij dat het non-foodproduct dit jaar wat belangrijker is geworden dan vorig jaar”, laat een woordvoerder van Makro weten. „De hoofdmoot bestelt nog steeds de pakketten waarin het vooral om het eten gaat, maar kerstpakketten met daarin een duurder non-foodproduct en iets minder eten zijn in opkomst.”

Zowel Sligro als Makro zegt iets voor te lopen op het aantal bestellingen voor kerstpakketten ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Meer dan de helft van de in totaal 4 miljoen kerstpakketten die jaarlijks in ons land vergeven worden, komen bij een van deze groothandels vandaan. Bij Kertspakketten.nl ervaren ze naar eigen zeggen topdrukte. Ruim 4.000 bedrijven hebben hier inmiddels hun kerstpakketten besteld, vorig jaar rond deze tijd waren dat er 3300. „Per dag produceren wij nu 8.000 pakketten. Druk, maar een heerlijk jaar”, lacht Poierrié.

Wil je op de hoogte blijven van de belangrijkste en leukste nieuwtjes?
Like ons dan even op Facebook. Dat is zo gepiept!
d