Kasper Hermans
Kasper Hermans Binnenland 2 mei 2019
Leestijd: 1 minuut

Amsterdam: Vanaf 2030 geen benzine- of dieselauto’s

Amsterdam wil in 2030 geen vervuilende benzine- en dieselauto’s meer in de stad hebben. Ook komen er meer milieuzones in de stad, zodat de inwoners schonere lucht kunnen inademen. Wethouder Sharon Dijksma (Verkeer en Luchtkwaliteit) heeft dat donderdag bekendgemaakt.

Subsidies en overgangsregelingen moeten autobezitters helpen afstand te doen van hun benzine- en dieselauto’s en over te stappen op elektrisch vervoer. „Na roken, slecht eten en weinig bewegen is vieze lucht het vierde grootste gezondheidsrisico voor de Amsterdammer. Amsterdammers leven gemiddeld een jaar korter door vieze lucht. We gaan er alles aan doen om die situatie te verbeteren”, aldus Dijksma.

Binnen de A10

De eerste stap is dat voor diesels van vijftien jaar en ouder (personenauto’s) de ring binnen de A10 vanaf 2020 verboden terrein wordt. Verder worden de bestaande milieuzones voor vrachtwagens en bestelauto’s groter.

Bussen en touringcars krijgen vanaf 2022 ten zuiden van Amsterdam CS te maken met beperkingen en vanaf 2025 mogen er binnen de bebouwde kom alleen schone brom- en snorfietsen komen. Voor benzineauto’s is er nog geen concreet jaartal vastgesteld, maar richting 2030 worden steeds meer gebieden uitstootvrij en dus niet meer toegankelijk voor auto’s op fossiele brandstoffen. Het plan wordt eind mei besproken in de gemeenteraad.

Buiten de realiteit

De RAI Vereniging noemt het in een reactie een bizar plan. „Amsterdam zet zich hiermee volledig buiten de realiteit." De RAI zegt dat Amsterdam een stad moet zijn waar iedereen welkom is. „Niet alleen de rijken moeten mee kunnen doen."

Milieudefensie reageert daarentegen juist opgetogen. „Dit is winst voor de longen van alle Amsterdammers. Het is hard nodig, want de lucht in de stad is ongezond en de uitstoot van fossiele voertuigen draagt bij aan klimaatverandering."

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.