Waarom zo’n lange rustperiode in de F-1?

14 februari 2017 om 07:30 door Sander Schomaker
Waarom zo’n lange rustperiode in de F-1?

Racefans moeten nog tot 26 maart wachten op de eerste Formule 1-race van het nieuwe seizoen. De laatste race van vorig jaar was op 27 november in Abu Dhabi.

Waarom een rustperiode van maar liefst vier maanden?

„Nu met de nieuwe regelgeving is het superhard nodig”, zegt voormalig Formule 1-coureur Jan Lammers. „Nog niet zo lang geleden werden er 15, 16 races gereden per seizoen. Dat zijn er nu 21. Dat kan je een stevige agenda noemen. Niet alleen de rijders, maar ook het team heeft die rustperiode nodig.” Ook Tom Coronel heeft begrip voor de lange winterstop. „Het heeft alles te maken met de ontwikkeling van de auto. Bovendien moet iedereen bijkomen van het vele reizen. Het is slopend om altijd maar onderweg te zijn. De leden van het team moeten natuurlijk ook keihard werken in de rustperiode, maar doen dat wel op locatie. Ze kunnen dus iedere dag naar huis. Dat scheelt enorm. Dan is het een beetje een normale baan.”

Is het niet moeilijk voor rijders, zo’n lange periode zonder races?

„Bijna alle coureurs komen uit het karten. Dus er worden in de rustperiode genoeg races gereden op snelle kartbanen. Verder is er natuurlijk tijd voor de familie en vakantie. In de winterperiode is er een testverbod vanwege kostenbesparing, maar de coureurs zullen wel veel in de simulator zitten”, zegt Lammers. „Nee, dat is niet moeilijk”, reageert Coronel. „Die rustperiode hebben rijders echt nodig. Ze zijn na een heel seizoen echt uitgewoond door het reizen en alle promotionele activiteiten. Er wordt tijdens zo’n seizoen aan alle kanten aan je getrokken, dus een periode om stoom af te blazen is gewoon nodig.”

De rustperiode is niet altijd zo lang geweest, toch?

„In mijn periode werd er al vanaf januari gereden in Argentinië", kijkt Lammers terug. „Maar toen waren de periodes tussen races weer langer. Zo zaten er drie weken tussen een race. Nu wordt er vaak iedere week of om de week gereden. Het nadeel is nu die lange rustperiode.” Volgens Coronel valt de oude tijd niet te vergelijken met de huidige Formule 1. „Dan praat je over de jaren zestig, dat was een heel andere periode. Toen was het nog geen topsport, zoals nu. Het waren gentlemen die een gevaarlijke sport deden. Niet te vergelijken.”

Mag het van jullie niet weer beginnen? Staan jullie niet te trappelen?

„Natuurlijk ben ik heel erg benieuwd naar Maxie”, lacht Coronel. „Hoe goed is die nieuwe auto? Vorig seizoen waren we tevreden met een derde, vierde of vijfde plek, want de Mercedessen waren ongenaakbaar. Hopelijk verandert dat dit jaar.” Lammers: „Ik kan het allemaal prima relativeren. De rijders kunnen niet twaalf maanden dat snelle leven leiden. Dus deze rust is nodig. Van mij hoeft het daarom nog niet te beginnen. Het gaat om de totale balans.”

De tweede test van de compleet vernieuwde auto’s is op 7 maart in Barcelona. Weten we dan meteen hoe sterk Red Bull is?

„Nee, nee, zeker niet”, zegt Coronel. „Niemand laat daar het achterste van zijn tong zien. Dan rijdt iemand de tiende tijd en daarna opeens de eerste tijd. Het ligt eraan met hoeveel brandstof er in de auto zit waar mee getest wordt en meer van dat soort zaken. Pas bij de eerste kwalificatie voor de Grand Prix van Australië zullen we weten hoe sterk de auto’s zijn.”

Daar sluit Lammers zich bij aan. „Alle meetpunten die we hebben is oude info en kunnen we zo in de prullenbak gooien. Niemand weet nog wat de snelste auto wordt.”

Wil je op de hoogte blijven van de belangrijkste en leukste nieuwtjes?
Like ons dan even op Facebook. Dat is zo gepiept!

Vier kansen om een vakantie naar SalzburgerLand te winnen!

Vier kansen om een vakantie naar SalzburgerLand te winnen!