Sanne van Rij
Sanne van Rij Geld & Carrière 23 okt 2017
Leestijd: 3 minuten

Zó verdien je meer geld als freelancer

Dat vrije bestaan als freelancer is allemaal leuk en aardig, maar nét iets vaker op vakantie kunnen of naar dat nieuwe restaurant om de hoek ook: moet je daar alleen wel de inkomsten naar hebben. Vier tips om je portemonnee te upgraden, mocht je dat willen (en mocht dat nodig zijn).

1. Vind je niche

Volgens de Amerikaanse blog The Skill Crush is dit één van de beste tips om winstgevender te worden als freelancer. Wanneer je begint met freelancen, kan je nog weleens snel ‘ja’ zeggen tegen elke betaalde klus, maar als je succesvoller wil worden zal je strategischere keuzes moeten maken. Als freelancer kan je volgens de auteur dan ook beter een specialist dan een generalist zijn: als je voor specialisatie kiest en jezelf op die manier als expert wil ‘verkopen’, kan dit zich uiteindelijk (letterlijk) gaan uitbetalen. Als je bijvoorbeeld als web developer aan de slag gaat maar je specialiseert in WordPress, zullen mensen snel bij jou uitkomen als er op “hulp met het bouwen van een WordPress blog” wordt gezocht.

2. Zorg dat je er (zakelijk) goed uit ziet

Volgens blog Lifehack zijn er een paar manieren om er ‘goed’ uit te zien als freelancer: zo is je online portfolio van groot belang. Dit zal potentiële klanten een snelle blik geven op wat jij kan bieden. Mocht je geen portfolio hebben, is het belangrijk dat je andere freelanceprofielen up-to-date zijn. Stuur altijd een linkje naar je portfolio wanneer je met potentiële klanten in gesprek bent, en highlight drie van je beste skills ook in de mail zelf. Zo plezier je zowel de klanten die willen rondstruinen op je portfolio als de opdrachtgevers die snel een overzicht van je kwaliteiten willen zien.

3. Weet prioriteiten te stellen

De ene klus levert nou eenmaal meer geld op dan de andere. Wanneer je met opdrachtgevers bezig bent, is het raadzaam om jezelf af te vragen hoe waardevol een klus voor je is: dit kan afhangen van het salaris of hoe groot het merk is. Koppel je verwachtingen richting een merk dan ook aan de prioriteit: als je weet dat je een klus in twee weken af kan hebben, maar je denkt niet heel veel uit de opdrachtgever te halen, kan je ze vertellen dat ze binnen vier weken resultaat mogen verwachten. Als dan een betere kans langskomt, heb je meer tijd om daarin te duiken. Mocht dat niet zo zijn, kom je alleen maar beter over: je hebt je opdracht immers vóór die vier weken aangeleverd, volgens blog Lifehack.

4. Zet hoog in

Wanneer je een eerste prijs richting je opdrachtgever communiceert, is het handig om hoog in te zetten. Als ze écht met je willen werken, is de kans klein dat ze het te veel vinden en verder gaan zoeken. Wellicht zullen ze met een lager bedrag bij je terugkomen en dan is het aan jou om te bepalen of het je tijd waard is. Elk project kent daarnaast andere vereisten, waardoor het vaak niet slim is om een one-size-fits-all model te maken voor je klussen. Vergelijk een nieuw project liever met een vergelijkbaar voorgaand project om een passend bedrag samen te stellen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.