Tour de France 2013: Argos jaagt met perfecte massasprint op eerste gele trui

26 juni 2013 om 21:07 door Luc Wierts
Tour de France 2013: Argos jaagt met perfecte massasprint op eerste gele trui

De Ronde van Frankrijk start zaterdag op Corsica met een rit in lijn in plaats van een proloog. Dé kans voor sprinters om de Tour niet alleen met een etappezege te beginnen, maar ook met de gele trui. Argos-Shimano is een van die ploegen, met topsprinter Marcel Kittel als speerpunt.

Kittel maakte vorig jaar zijn Tourdebuut, maar gaf na enkele dagen ziek op. De Duitse sprinter kon door zijn ziekte aan geen enkele sprint deelnemen in de Tour van 2012. “Daarom voelt het dit jaar eigenlijk opnieuw als mijn debuut”, zegt hij. Bescheiden in zijn doel is Kittel echter geenszins. “De zege in de eerste etappe staat natuurlijk bovenaan, zeker omdat daar ook de gele trui te winnen is. Maar mocht het niet lukken, is dat ook geen ramp. Er komen meer kansen. Een zege pakken is het absolute doel van de ploeg.”

Met zijn Nederlands gekleurde treintje van Roy Curvers, Koen de Kort en Tom Veelers is Kittel uitgegroeid tot een absolute topsprinter in het veld. Vooral de laatstgenoemde is van wezenlijk belang voor Kittel. “Wat Tom een super lead-outman (sprintaantrekker, red.) maakt, is dat hij een goed gevoel voor het moment heeft. Hij hoeft er niet over na te denken. Hij weet wat er gaat gebeuren. Als ik in zijn wiel blijf, weet ik gewoon zeker dat ik in een goede positie kom.”

Veelers is de rust zelve als hij over de tactiek praat. “Je moet als sprinter of lead-outman rustig kunnen blijven. Als je je te vroeg laat opfokken, ben je al energie kwijt. Je moet je niet uit de tent laten lokken." Hij verwacht vooral concurrentie van Andre Greipel met de Lotto-trein. “Mark Cavendish is qua prestaties de beste sprinter, maar ik weet niet of hij de mannen voor hem blindelings vertrouwt. Dat is bij ons wel.”

Kittel voegt daar zelfs aan toe dat als het misgaat, het eerder zijn fout is. “In de tweede etappe van de Ster ZLM Toer deed Tom alles goed, maar volgde ik te veel mijn eigen instinct en koos een ander wiel. Toen ging het fout.” Een dag later in de klopte hij zijn grootste concurrenten Cavendish en Greipel in een rechtstreeks duel. “We hebben daar laten zien dat we er klaar voor zijn. Verder trek ik daar niet zo veel conclusies uit. De Tour is de plek waar het echt moet gebeuren.”

Wetenschap

In de voorbereiding van de sprinttrein van Argos-Shimano wordt het toeval zo klein mogelijk gemaakt.

Data. Een sprinttrein perfectioneren is een combinatie van ervaring en wetenschap. “Met de wetenschappelijke aanpak proberen we het effect van toeval te minimaliseren”, zegt trainer Adriaan Helmantel.

Piek. “Van iedere rijder in het treintje wordt de piek qua wattage gemeten en gekeken op welke plek in het treintje hij het best is”, legt Helmantel uit. “We willen zelf het verschil maken."

Verkennen. Met digitale roadmaps wordt het parcours verkend. “Ook sturen we iemand vooruit om te kijken wat nog anders is. Hoe de wind waait, hoe de dranghekken staan.”

Simulatie. “De pure hectiek van een massasprint kun je niet simuleren”, geeft de Argos-trainer toe. “Door kleine onderdelen te verbeteren, win je wel.” 

Concurrentie. Mark Cavendish is voor de eerste rit de topfavoriet met 23 etappezeges in de Tour. Andre Greipel heeft er vier, Peter Sagan drie.

Wil je op de hoogte blijven van de belangrijkste en leukste nieuwtjes?
Like ons dan even op Facebook. Dat is zo gepiept!

Reacties