Rockmusical Home Again perfect voor de jonge doelgroep

12 maart 2012 om 09:14 door Erik Jonk
Rockmusical Home Again perfect voor de jonge doelgroep

Een rockmusical voor jongeren, door talentvolle jongeren. Dat is de bedoeling van Home Again, opvolger van Home en Home 2, waarin bijvoorbeeld Kim-Lian van der Meij en Michiel Huisman voor het eerst te zien waren.

Home Again verhaalt over een opvanghuis met zes jongeren aan de rand van een stad. Begeleiders zijn stelselmatig het huis uitgejaagd en nu staan zij er met al hun jongerenproblemen alleen voor. Burg, op de vlucht voor medecriminelen, zoekt zijn toevlucht in het huis waarin zijn broer Sept woont. Besloten wordt dat Burg zich voordoet als nieuwe begeleider. Home Again behandelt actuele thema’s uit de Nederlandse jeugdzorg en wordt gepresenteerd in samenwerking met het Nationaal Fonds Kinderhulp. Die samenwerking maakt het voor jongeren mogelijk de rockvoorstelling gratis te bezoeken.

Dat zouden die jongeren maar eens moeten doen. De allerbeste musical van het jaar krijg je niet voorgeschoteld. Maar daarover mekkeren is te gemakkelijk. Home Again is met veel liefde gemaakt, dat straalt van alles af en het talent in de show voldoet prima. Alles er dan toch op z’n Hollands even gemekkerd moet worden: het duurt wat lang voor je weet wat voor probleem elk karakter bezit. Het is toch lekker als je meteen door de verschillende personages wordt meegesleept. En wáárom laat je Joël de Tombe een woord als harlekijn zingen? Wie heeft dat woord de afgelopen dertig jaar überhaupt nog gezegd? Of de zin: Het leven is een appel en je bijt erin. Tja… Nee, dan zijn probleemjongerenuitspraken als ‘ga es dood ofzo’ en ‘hou je fucking bek dicht’ toch beter gekozen.

Maar: Home Again is perfect voor de doelgroep. De jongeren bij de première zijn luidruchtig bij het zien van zoveel geweld, ellende en seks. Gniffelen bij het woord schaamlip, nog harder gniffelen bij de blote konten van Joël de Tombe en Maickel Leijenhorst als zij ‘het doen’, maar ook doodse stilte bij een scene onder de douche waarbij de meid die nooit praat haar polsen heeft doorgesneden. Dat is het goeie. Er wordt bepaald geen blad voor de mond genomen en alles is zichtbaar. Een scene bijvoorbeeld waarin een meisje haar lichaam op hardhandige manier laat misbruiken om maar wat geld voor coke te scoren is op het randje, maar zegt veel.

Met de twee laatstgenoemde scenes zijn ook de uitblinkers besproken. Desi van Doeveren, die eerder schitterende in Spring Awakening, is als cokeverslaafde de beste van allemaal. Nicole Rushing zet als meid die niet praat en haar polsen doorsnijdt een prachtig personage neer. Home Again is rauw, puur, shockerend en gespeeld door een live-band. Goeie theaterkost voor de jeugd.
 

Wil je op de hoogte blijven van de belangrijkste en leukste nieuwtjes?
Like ons dan even op Facebook. Dat is zo gepiept!

Reacties