Ruim een jaar lang heb je je mogen afficheren als Jong Haventalent. Wat heeft de titel je allemaal opgeleverd?
Pfff, veel. Ik heb een druk jaar achter de rug. Maar ben daardoor gegroeid als mens. Ik heb veel recepties en vergaderingen bijgewoond. Bijeenkomsten waarbij je ineens in het middelpunt van de aandacht staat. Bekende Rotterdammers, hooggeplaatste zakenmannen en –vrouwen, politici; ze stappen plotseling allemaal op je af, vragen advies en luisteren naar wat je te zeggen hebt. Bijvoorbeeld over hoe we jongeren zo vroeg mogelijk kunnen enthousiasmeren voor een baan in de haven. Dat is het afgelopen jaar mijn kerntaak als jongerenambassadeur geweest.

De haven bij veel jongeren weten te promoten…
Nou, daar heb ik in ieder geval flink mijn best voor gedaan. Ik heb op scholen veel gastlessen verzorgd. Meestal begin ik die workshops met een soort Ren je Rot-spel. Jongeren moeten dan raden wat voor werk ik doe: sitemanager bij Vopak Logistic Services. Vrijwel niemand heeft het ooit geraden. Dat ook vrouwen operationele taken in de haven kunnen vervullen, gaat er bij de meesten niet in. De haven is in hun ogen vooral een mannenbolwerk. Een ander vooroordeel is dat de haven een smerige werkplek is, waar vooral laaggeschoolde arbeidskrachten zich in het zweet werken.

En dat is niet waar?
Absoluut niet. De haven is de afgelopen dertig jaar enorm veranderd. Het werk is een stuk schoner, veiliger en fysiek minder zwaar geworden. Sjorders en sjouwers zijn nog steeds nodig. Maar daarnaast zijn er tal van andere banen te vinden. Ook voor hoogopgeleide jongeren; ook voor vrouwen. En, zoals je ziet, dan heus niet alleen als secretaresse.

Wat trekt jou zo aan in de haven?

De grootsheid ervan, al die buizen en leidingen die door het gebied lopen. Ik vind het heerlijk om met veiligheidslaarzen, -bril en –helm door de haven te struinen. Om de tankers en zeeschepen te zien aanmeren. Als Sitemanager zit ik iets vaker achter mijn bureau dan toen ik nog Manager Operationele Dienst was. Maar zo gauw ik de kans krijg, ben ik buiten op de werkvloer te vinden.

In april wordt een nieuw Jong Haventalent gekozen. Jammer dat je het ‘kroontje’ dan moet inleveren?
Ik ga het wel missen ja. Maar ik kan met een big smile terugkijken op het afgelopen jaar. Ik heb veel bijgeleerd. Niet in de laatste plaats van Mai Elmar, Chief Marketing Officer van Rotterdam, stad en haven, die me tijdens mijn ambassadeurschap zorgvuldig heeft gecoacht. Maar ook na verlies van de titel zal ik de haven blijven promoten. Het is en blijft een geweldige plek om te werken.