Rotterdammers springen vaker op de fiets. Dat blijkt uit cijfers van de Omnibusenquête, gehouden onder 1069 respondenten in opdracht van de gemeente Rotterdam. Koos 41 procent van de inwoners van de Havenstad in 2004 voor de fiets, inmiddels is dat aantal gestegen naar 59 procent.

De tweewieler wint niet als enige aan terrein. Uit het rapport blijkt eveneens dat het openbaar vervoer steeds intensiever wordt gebruikt. Van 41 procent in 2004 naar 51 procent in 2014. Het autogebruik stijgt ook, maar minder: van 63 procent in 2004 naar 68 procent dit jaar.
Zijn we sportiever geworden of trekken we er vaker op uit? D66-wethouder Pex Langenberg, haven, duurzaamheid, mobiliteit en organisatie, heeft het antwoord. "We zijn mobieler geworden en je ziet dat de faciliteiten steeds beter worden. Denk bijvoorbeeld aan fietspaden en fietsenstallingen." De kwaliteit van de fietsvoorzieningen ligt in Rotterdam erg hoog, weet Langenberg. "Op 24 september komt er een Amerikaanse delegatie naar Rotterdam om naar onze fietspaden te kijken. Ze doen hier inspiratie op. We, Nederland maar ook Rotterdam, staan bekend om de hoge kwaliteit."

Op de lange termijn neemt het gebruik van de auto naar werk of studie af en dat van de fiets toe, zo staat te lezen in de Omnibusenquête. De wethouder is blij met die ontwikkeling. "Voor kleinere ritjes - van 7 kilometer of korter - is de fiets het perfecte vervoermiddel. Voor je eigen gezondheid, maar ook voor de luchtkwaliteit. De komende jaren wordt er nog meer geïnvesteerd in het beter op elkaar laten aansluiten van fietspaden." Uit het rapport komt ook naar voren dat de auto vooral wordt gebruikt voor bestemmingen buiten Rotterdam, voor bezoek aan vrienden en familie en voor bestemmingen in de avonduren en in het weekend. Dat zijn activiteiten waar de afstand een factor is of waar het aspect veiligheid van belang is. Voor reizen naar de binnenstad van Rotterdam maakt de helft gebruik van het openbaar vervoer, voor uitgaan een derde en naar werk of studie ruim een kwart.