De Rotterdamse vervoersmaatschappij RET heeft zich dit weekend naast de overgang op de nieuwe dienstregeling, gericht op de verandering van vervoerder Qbuzz naar RET. Dat betekent dat sinds gisteren 500 extra haltepalen en 89 extra bussen eigendom zijn van de RET.

“Tot voor het weekend waren de bussen en haltepalen nog van Qbuzz”, vertelt RET-woordvoerder Eline Klooster. “Pas dit weekend konden we beginnen met het ombouwen van de bussen en het opnieuw stickeren van de haltepalen.” Een gigantische klus voor de Rotterdamse vervoersmaatschappij, zeker omdat de reiziger gisterochtend niets mocht merken van de overgang. De RET rijdt met een nieuwe dienstregeling en met de overname van de busdienst van Qbuzz rijdt de vervoersmaatschappij nu ook in Barendrecht, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Maassluis en Ridderkerk.

In de busgarage aan de Sluisjesdijk werd op vrijdagnacht al begonnen aan het transformeren van de Qbuzz-bussen. Van de 89 overgenomen bussen moesten 45 stuks gisteren al als RET-bus de weg op. “Op alle bussen moeten tien nieuwe stickers komen”, vertelt een medewerker zaterdagmiddag. “Ik ben om half vier vannacht begonnen en dit is de zevende bus die ik aanpak. Nog geen sticker heb ik scheef geplakt hoor, het gaat hartstikke goed.” Naast de buitenkant worden ook onderdelen van de binnenkant vervangen. “De bussen worden aangepast op technisch gebied”, vertelt RET-communicatieadviseur Joachim Kost. “Er worden nieuwe mobilofooninstallaties geplaatst en voorbereidingen getroffen voor nieuwe passagiersinformatiesystemen.” De overige 44 extra bussen moeten voor de kerst klaar zijn.

In vier ploegen van twee man wordt buiten de bus garage gewerkt aan het voorzien van goede informatie aan de 500 nieuwe RET-haltepalen. Het vervangen van de tijdschema’s en de haltestickers is een race tegen de klok. In Barendrecht zijn twee RET-medewerkers op pad om heel Barendrecht te voorzien van de juiste busdienst informatie. “Dat zijn ongeveer tweehonderd haltes”, vertellen de mannen. “Per halte zijn we een minuut of twee bezig. Maar door de vrieskou zit er wel eens een vitrine vastgevroren of is er een kastje kapot. Dat moeten we dan repareren.”

De nieuwe dienstregling is gisteren zonder problemen van start gegaan. Maar vandaag volgt de echte test in de ochtendspits.