Mark Vrolijk (23) is een geboren Westlander. De man uit ’s Gravenzande - op z’n Westlands: Breeje Durp - weet wat aanpakken is. Het is hem met de paplepel ingegoten. Misschien dat hij zich juist daarom zo verwant voelt met Rotterdam en de Rotterdammers. Ook een volk dat nooit stil zit. Een stad ook, waar hij best zou willen werken. Zolang hij er maar een uitdagende baan vindt. Onlangs met Honours Degree geslaagd voor de hbo-opleiding Commerciële Economie, specialisatie Sportmarketing & Management aan de Hogeschool Rotterdam neemt hij geen genoegen met ‘zomaar’ een baantje. “Natuurlijk wil ik werken, en hard ook. Maar ik wil óók iets betekenen. Me nuttig maken voor de maatschappij.”

Die zoektocht bracht Mark in contact met Rotterdam Carrièrestad. Een uniek samenwerkingsverband, waarin de gemeente Rotterdam, Hogeschool Rotterdam en Randstad Professionals een select clubje  afgestudeerde toptalenten op hbo- of wo-niveau werven om aan de stad te binden. Oktober vorig jaar werd Mark door een docent uitgenodigd om zich, in een filmpje van maximaal één minuut, aan een commissie van wijze mannen te presenteren. “Spannend”, zegt hij. “Want er staat nogal wat op het spel: een traineeship van 2,5 jaar bij Randstad Professionals, waarbij je werkervaring opdoet bij vijf verschillende bedrijven.”

Of Mark door de sollicitatieronde komt, is vooralsnog onduidelijk. De procedure loopt nog. Maar hij hoeft zich zeker niet te schamen voor zijn cv. Ook zijn binding met de stad is groot. “Mijn eerste kennismaking met Rotterdam was via basketbal. Als supporter heb ik veel wedstrijden meegemaakt bij Rotterdam Basketbal. Daarnaast ken ik de stad van het uitgaan. Maar ik heb Rotterdam pas echt leren kennen tijdens mijn afstudeerproject, met als thema: in hoeverre kunnen sociale media het beweeggedrag van jongeren beïnvloeden?”

Zijn conclusie, na verschillende interviews met de doelgroep zelf: jongeren wíllen wel bewegen, maar dan alleen op momenten dat het hen uitkomt. “Hardlopen is momenteel erg populair, omdat jongeren dan kunnen kiezen wanneer, hoe lang en waar ze gaan sporten. Door gebruik te maken van social media kun je die populariteit nog verder uitbouwen. Zo heb ik een applicatie ontwikkeld die de afgelegde route registreert op je mobiele telefoon. Zo kan een Feye-noord-fan, al joggend door de stad, de naam van zijn club uitbeelden. Wanneer jongeren hun prestaties vervolgens delen op Facebook en je daar een puntentelling op los laat, koppel je er een mooi wedstrijdelement aan. Buiten bewegen, letterlijk waar een wanneer je wilt, wordt aantrekkelijk gemaakt doordat je je kunt identificeren met je creatie en die van anderen.”

Die ‘app’, laat Mark weten, bestaat overigens nog niet. Maar het project is een mooi voorbeeld van zijn ambities. “Creativiteit en ondernemerszin staan bij mij voorop. Ik blijf me graag voortdurend ontwikkelen - als eigen baas of in loondienst. Zolang ik de maatschappij maar iets nuttigs achterlaat.”