De Gezonde Stad gaat met financiële ondersteuning van de gemeente Amsterdam de gratis oplaadpunten voor elektrische scooters terugbrengen in de stad. Het platform voor een duurzaam Amsterdam is op zoek naar instellingen en bedrijven die een oplaadpunt aan de gevel willen plaatsen. “Als een sportschool of lunchroom een oplaadpunt neemt, kan de scooterrijder opladen tijdens het lunchen of sporten. Het is meteen een stukje klantenbinding”, zegt Sanne Blok van de Gezonde Stad, voorheen Milieucentrum Amsterdam.

De gemeente financiert de plaatsing van de eerste veertig oplaadpunten. De kosten voor het opladen – 50 eurocent per lege accu – en het onderhoud liggen bij de ondernemer. Tot nog toe is er nog niet veel animo onder bedrijven. “Alleen het verzamelpand Kaap Noord heeft zich gemeld, maar het moet nog meer bekendheid krijgen”, zegt Blok. “Naast een scooter kunnen mensen ook hun elektrische fiets opladen. Deze worden steeds vaker verkocht, zodat mensen grotere afstanden kunnen afleggen.”

Na een pilot met gratis openbare oplaadpunten die startte in 2009 besloot de gemeente deze per 1 april allemaal te verwijderen. Het kostte de stad te veel geld, er werd te weinig gebruik van gemaakt en het bleek geen “kostenefficiënte maatregel” in de strijd voor een betere luchtkwaliteit, meldde de gemeente in maart. Het stopzetten van de pilot zorgde toentertijd voor veel ophef in de gemeenteraad en onder elektrische scooterrijders.

Met het financieren van de plaatsing van de veertig oplaadpalen aan bedrijfsgevels wil de gemeentelijke Dienst Infrastructuur, Verkeer en Vervoer (DIVV) het elektrisch rijden blijven stimuleren. “Als ze er eenmaal staan, hebben wij er geen kosten meer aan”, zegt Meriam Juthan van de DIVV. “De pilot met de gratis oplaadpalen was een poging uit te zoeken wat het beste werkt. We gaan er vanuit dat deze punten meer gebruikt gaan worden door bijvoorbeeld werknemers van bedrijven waar een oplaadmogelijkheid is.”

Het succes van elektrisch rijden hangt af van het aantal beschikbare oplaadpunten, meent De Gezonde Stad. “De gemeente richt zich meer op elektrisch vrachtvervoer en taxi’s”, zegt Blok. “Wij willen in dat gat springen, want het zou zonde zijn dat elektrische scooters minder populair worden doordat er geen oplaadmogelijkheden zijn.”

In maart was slechts drie van de honderd verkochte scooters in de hoofdstad elektrisch, bleek uit onderzoek van Amsterdam Elektrisch. De Gezonde Stad wil dat de komende jaren omhoog brengen naar 25 procent. De ondernemers die meedoen worden onder meer opgenomen in de City Card App. Hierdoor kunnen ook bezoekers van Amsterdam de gratis oplaadpunten vinden.