De blunderput is nog geen twee jaar dicht, of het Museumpark moet alweer op de schop. Museum Boijmans van Beuningen heeft namelijk een nieuw collectiegebouw nodig. Maar waarom precies dáár?
Vooropgesteld: een nieuw kunstdepot voor Boijmans is absoluut noodzakelijk. De apocalyptische regenval van drie weken terug maakte dat opnieuw duidelijk. Suppoosten in de weer met emmers en dweilen, conservators op kaplaarzen en een museumdirecteur die zijn belangrijkste kunstschatten in veiligheid bracht. Gelukkig voltrok zich een klein wonder: de havenbaronnenfamilie Van der Vorm lapt 15 miljoen euro voor een nieuw depot mét publieksfunctie.

In 2007 maakte architectenbureau MVRDV al een ongekend iconisch ontwerp voor zo'n depot: een enorme tafel die door zijn vorm de openheid van het park garandeerde. Het plan verdween in de koelkast. Vorige week was de projectleider van de gemeente teleurgesteld met de nieuwe schetsontwerpen: waarom waren de architecten niet 'fantasierijker en gedurfder' omgegaan met de restricties?

De huidige ontwerpen zijn dan ook vooral grote volumes die het zicht op het park ontnemen. Niet verwonderlijk als je binnen een krap budget 15.000 m2 vloeroppervlak moet realiseren bovenop een parkeergarage. En dan de 'stedenbouwkundige randvoorwaarden': het gebouw moet een 'overtuigende groene plek' creëren, een 'logische verknoping van aanlooproutes in het park' mogelijk maken, een 'overtuigend samenspel met de omringende gebouwen' vormen, de 'festivalfunctie respecteren', 'transparant' zijn, 'internationale allure' hebben... Kortom: het gebouw moet geweldig zijn, maar bovendien de indruk wekken dat het er niet is.

Beste gemeente, Boijmans en Van der Vormpjes: een park is geen gebouw en een gebouw is geen park. Geef dat depot een andere plek.