Tien kunstenaars van Amsterdam Street Art (DHM, Ottograph, Telmo & Miel, Juice, The London Police, Beazarility, Tim van Vliet, Sober Industries, Sjem Bakkus en Ives.one) zullen tijdens het grootste hedendaagse kunstfestival Art Basel in Miami een grote pop-up show neerzetten. Dit zal geheel in Amsterdamse stijl gaan plaats vinden. Ter lancering van dit project en het behalen van de 100.000 volgers op Facebook zal er vrijdag een feestelijke presentatie plaats vinden in ClubUp te Amsterdam. Reden voor Metro om de directeur van ASA, Jarno Gnirrep, een paar vragen te stellen.

Wat doet ASA precies?
Vijf jaar geleden heb ik ASA opgezet met idee om street art kunstenaars meer bereik te geven. Omdat ik denk dat met samenwerken meer kan worden bewerkstelligd dan wanneer je iets alleen doet. Met die gedachte heb ik ASA, een non-profit organisatie, opgericht. Zodoende hebben beginnende, getalenteerde en gerenommeerde creatievelingen de kans om zich zelf te presenteren.
Dit jaar zou onze vijfde festival zijn. Alleen hebben wij de mogelijkheid gekregen om de kunstenaar niet in Amsterdam, maar in Miami meer bekendheid te geven. Waar de street art vele malen groter is. Daar hebben wij een hele leuke parnter voor gevonden uit de Verenigde Staten: Lombardi Prpperty.

Wat is precies een pop-up show/presentatie?
Vrijdag geven wij tussen 21.00 uur en 23.00 uur een presentatie voor de partners en de fans waar we video's laten zien en de kunstenaars presenteren. Tijdens het feestje van 23.00 uur tot 05.00 uur maken een aantal street artist live kunst . Deze werken worden op dezelfde avond ook te koop aangeboden. We zullen aan onze fans en sponsors nog meer uitleg geven over ons project. We hebben een aantal filmpjes gemaakt, een 3D-schaalmodel, van hoe alles eruit komt te zien.

En nu gaan jullie internationaal. Wat kan de wereld verwachten van onze Amsterdamse kunstenaars?
Met Amsterdamse bravoure willen we proberen meer mogelijkheden te creëren voor Nederlandse kunstenaars in het buitenland. Voor veel individuele kunstenaars is dat altijd nog een grote stap en daar willen wij een steentje aan bijdragen.

Dit gaan we doen door met getalenteerde en gerenommeerde kunstenaars daar een entree te maken met kwalitatieve kunst. Wij zijn nog in gesprek met merken om daar niet alleen Nederlandse kunst maar ook Nederlandse producten te lanceren. Zo is er een plan om in Miami fietsen op de markt te brengen. Er komen 150.000 hippe mensen op dit evenement af. Dit is de ideale plek om een sterk concept te lanceren.

De expositie is in één van de artistiekste wijken van Miami: Wynwood. Enig idee wat jullie te wachten staat?
Het is een wijk dat 16 tot 32 blokken groot is en daar zijn allemaal pop-up events, galeries en feesten aan de gang. Daar gaan wij met een grote vlot van 40 bij 50 meter staan en ons festival op bouwen. We stapelen een aantal containers op elkaar waardoor er grote canvassen ontstaan die door drie van onze kunstenaars onder handen worden genomen en als muur zal gaan fungeren. En dat is weer een knipoog naar de koopvaardijen omdat Miami als Amsterdam havensteden zijn.

Om dit avontuur te realiseren zoeken jullie nog partners?
Ja, wij zijn op zoek naar sponsors en partners en vanaf 1 augustus komt ook kickstarter.com online waar fans van ASA en ander publiek geld kunnen doneren. Bij elke donatie krijgen deze mensen ook iets speciaals terug. Van een canvas tot een zeefdruk print van onze kunstenaars en bij een bedrag boven de 5000 euro maken mensen de kans om eregast te zijn van onze show in Miami.