Menig kinderschoen zal de komende weken gevuld zijn met chocoladeletters, zakjes pepernoten en marsepein. En krijgen ze het niet thuis, dan wel op school, bij vriendjes of van opa en oma. Maar hoe voorkom je dat je kind straks op Eric Cartman van Southpark lijkt? Diëtiste Berdien van Wezel, onder meer bekend van het programma Voor Dik en Dun, geeft tips.

Supermarkt
Neem kinderen in deze periode even niet mee naar de supermarkt. Het snoepgoed ligt er momenteel voor het grijpen. Voor kinderen is dat heel verleidelijk. Als je dochter in een volle winkel ineens hard gaat roepen dat ze die pepernoten of chocoladeletter wil, kan het moeilijk zijn om te weigeren. Al is het alleen maar omdat je niet wilt dat iedereen naar je kijkt.

Dosering
Koop kleinere verpakkingen en stop snoepgoed in kleine zakjes. Vraag opa's en oma's en ouders van vriendjes en vriendinnetjes om hetzelfde te doen. Zodoende voorkom je dat kinderen ineens een enorme berg snoep binnenkrijgen.

Sandwich
In de Sinterklaas- en kerstperiode wordt er nu eenmaal meer gesnoept dan de rest van het jaar. Probeer daarom creatief om te gaan met andere maaltijden en drankjes. Eet je kind tussen de middag normaal gesproken twee boterhammen met beleg? Maak er dan nu een sandwich van met enkel beleg. Of vervang die warme kop chocolademelk met slagroom 's avonds voor een kop thee.

Overleg
Verbied snoepgoed nooit, dan gaan kinderen stiekem snoepen. Praat wel met ze over snoep. Vertel bijvoorbeeld dat er veel suiker inzit en dat het daarom beter is om het niet de hele dag door te eten. Weet je dat je zoon of dochter op school al wat lekkers hebben gehad? Sla de koekjes bij de thee dan over.

Surprise
Zijn je kinderen al wat ouder? Maak dan voor pakjesavond surprises en geef elkaar in plaats van lekkers bijvoorbeeld kleding, boeken of muziek. Als je toch niet meer in Sinterklaas gelooft, is de noodzaak van een chocoladeletter en strooigoed meteen een stuk minder groot.