(Novum) - Met tien terabyte aan gratis dataopslagruimte wil het Chinese internetbedrijf Tencent Europese en Amerikaanse consumenten voor zich winnen. De dienst wordt begin volgend jaar eerst in de Verenigde Staten gelanceerd, zei topman Peter Zheng van Tencent in gesprek met techweblog Pando Daily. Het bedrijf wil de concurrentie aangaan met onder meer met Dropbox en Microsofts Skydrive.

Wanneer de dienst in Europa beschikbaar komt is nog onduidelijk. Chinese consumenten hebben sinds augustus toegang tot de dataopslagdienst van Tencent. Met de tien terabyte opslagruimte worden concurrenten Baidu en Qihoo, die beiden een terabyte aanbieden, in China uit het veld geslagen.

Dat zou ook kunnen gebeuren met de gevestigde orde in de Verenigde Staten en Europa. Het aanbod van Tencent is een veelvoud van wat concurrenten bieden. Dropbox biedt 25 tot vijftig gigabyte, terwijl Skydrive Pro maximaal 25 gigabyte opslagruimte biedt.

Tencent is bezig aan een opmars in Europa en de Verenigde Staten. Het bedrijf is aandeelhouder van diverse Amerikaanse gamebedrijven en heeft een oogje op de telefoonapplicatie Snapchat, dat recent een bod van drie miljard dollar van Facebook afwees.