Verkoopstylisten roepen het om het hardst: wil je je huis verkopen, zorg dan voor een neutrale uitstraling. Daardoor worden kijkers niet afgeleid door de persoonlijke inrichting. Toch lijkt de trend om interieurs te neutraliseren een beetje door te slaan, vindt Michiel de Zeeuw, interieurarchitect en vaste interieurontwerper bij TV Makelaar. “Mensen maken alles wit en steriel om kijkers een wit doek aan te bieden. Het risico is echter dat je huis zich niet meer onderscheidt van de rest van het aanbod: alle huizen lijken ineens op elkaar. Zorg juist dat jouw woning zich onderscheidt van de andere door op te vallen!”

Daarvoor hoef je je interieur echt niet helemaal wit te maken. Je kunt beginnen met je woning te ‘herwaarderen’. “De meeste huizen slippen na verloop van tijd dicht met spullen en frutsels. Haal alle accessoires en kleine spulletjes eens tevoorschijn en leg ze op je eettafel. Kijk goed wat echt belangrijk is en gooi de rest weg.”

Michiel de Zeeuw weet uit ervaring dat potentiële kopers vaak moeilijk door dominante inrichtingsstijlen heen kunnen kijken. Daarom adviseert hij om vooral kritisch te zijn ten aanzien van de inrichting van je huis als je het gaat verkopen. “Vraag je af of alles klopt, of het niet te vol staat, of de meubels logisch zijn opgesteld et cetera. Denk er bijvoorbeeld ook aan om bepaalde zware meubels te vervangen door lichtere varianten. Hierdoor kan een ruimte al snel groter en ruimer lijken. Persoonlijke eigendommen kun je beter opbergen in kastjes. Rondslingerende kledingstukken, familiefoto’s in elke hoek of tandenborstels in de badkamer zijn een bron van ergernis op verkoopfoto’s.”

Als interieurarchitect ziet Michiel direct de mogelijkheden van een huis. “Een verkoper kan het formaat precies goed vinden, maar voor de potentiële koper kan het aantrekkelijk zijn om te gaan verbouwen. Trek hem over de streep door te laten zien wat er allemaal mogelijk is: een uitbouw van de badkamer of keuken, plaatsen van een dakkapel of het creëren van een grotere ruimte door een muur door te breken. Laat tekeningen maken van de nieuwe indeling, plattegronden of 3D-impressies om het zo visueel mogelijk te maken. Je kunt zelfs al beginnen met offertes aan te vragen bij bedrijven. Zo kun je vragen over eventuele kosten direct beantwoorden.”