De lezers van Metro geven in hun artikelen een mooi beeld van hoe de wereld er in 2031 uit zou kunnen zien. Deze voorspellingen zijn gebaseerd op ontwikkelingen die nu al – vaak kleinschalig – aanwezig zijn en in de toekomst groter zullen worden. Een ding wat zeker is, is dat de wereld er in 2031 anders uit zal zien dan nu. Denk maar eens aan 20 jaar geleden, 1991. Internet en mobiele telefonie speelden toen bijvoorbeeld nog geen rol in ons leven. En van Social Media hadden we nog nooit gehoord.

Trendwatchers en trendprofessionals laten ons zien welke trends zij zien opkomen en hoe zij verwachten dat de toekomst er uit gaat zien. Dit doen zij niet door in een glazen bol te kijken, maar door gedegen onderzoek van trends en ontwikkelingen en door altijd en overal hun ogen open te houden. Technologische ontwikkelingen zijn vaak al veel verder dan de consument. In zijn boek ‘Singularity is near’ voorspelt toekomstdenker Ray Kurzweil bijvoorbeeld dat mens en techniek zullen versmelten. De techniek is er, maar de consument moet het nog gaan en willen gebruiken.

Organisaties, maar ook jijzelf, moeten zich voorbereiden op de toekomst. De levenscyclus van organisaties wordt steeds korter, door ontwikkelingen in de markt is het businessmodel sneller verouderd. Door internet is het makkelijker om zelf een bedrijf op te zetten en worden grote organisaties steeds vaker uitgedaagd door jonge ondernemers. Organisaties moeten dus constant om zich heen kijken en ontwikkelingen goed bijhouden.

En jij, ben jij zelf klaar voor de toekomst? In het boek ‘The Shift: the future of work is already here’, schrijft Lynda Gratton dat werk er in de toekomst bijvoorbeeld heel anders uit zal zien. Je zult meerdere carrières in je leven hebben, je vaker moeten omscholen en specialiseren. Ook jij zult je dus moeten voorbereiden op de toekomst.