Jullie zijn ieder jaar gegroeid, hoe zorg je dat je niet te hard gaat? Wat is het recept voor succesvol groeien?
Voor groeien in het algemeen is het belangrijk dat je enthousiast bent en vol bezieling en passie gelooft in je eigen product. Daarnaast moet je een goed team om je heen formeren dat bereid is uit te dragen waar je voor staat. Een derde is aansluiting blijven zoeken bij de consument. Wij kunnen heel veel vinden, maar wat wil die consument? Continu feeling blijven houden met onze markt. In het begin deed ik dat letterlijk door mensen op te zoeken. Op scholen, in winkelcentra, in andere parken, later in ons eigen park. Blijven vragen: ‘wij willen uitbreiden, wat vindt u belangrijk?’ Continu hun antwoorden blijven meewegen.

En wat zeggen die gasten dan?
Wij overtreffen verwachtingen! Dat is heel leuk en het is de uitdaging dat te blijven doen. We overtreffen verwachtingen omdat wij als jonge speler in deze branche nog niet zo’n grote naamsbekendheid hebben. Als mensen horen dat we een indoorgedeelte hebben, hebben ze daar een bepaald beeld bij. Als ze hier dan komen zien ze dat het indoor in de overtreffende trap is. Wij zijn het grootste indoor attractiepark van Europa. Met het buitengebied erbij laten we nu zien dat indoor en outdoor in balans zijn en we een volwassen attractiepark zijn. Daarmee zijn we veel meer dan mensen in eerste instantie denken. Het is ons doel om dat op die harde schijf te krijgen.

In jullie branche moet je ook wel ieder jaar met iets nieuws komen om mee te blijven doen, toch?
In feite is de investeringsritmiek dat je één keer in de drie jaar met een hele goed uitbreiding moet komen. Met echt iets waarmee je van je kunt laten spreken. Je moet continu mensen triggeren om te komen. Het mag niet stilvallen.

Vind je dat leuk, die druk?
Ik vind dat ontzettend leuk. Wat ik er vooral leuk aan vind is om het niet alleen te zoeken in giga investeringen, maar door te zorgen dat wij dat extraatje geven. Dat is interesse in onze gasten, dat is dienstbaarheid en een stukje Limburgse ‘bourgondisch-heid’. Mensen willen een dagje weg uit de waan van alle dag en even beseffen dat het mooi is om te leven en om mooie momenten met elkaar te delen en dan vol energie weer in de waan terug te stappen. We maken ze gelukkig als we kunnen ontzorgen, verbazen, betoveren. Dat is meer dan de attractie, maar het begint wel bij de attractie.

Klopt het dat je binnenkort kunt overnachten in Toverland?
Op ons verlanglijstje staat een hotel. Een echt hotel met rond de honderd kamers, helemaal gethematiseerd, zodat het hotel zelf ook echt een beleving is. We krijgen nu een schaal dat mensen na een dag denken ‘shit, ik heb nog niet alles gehad’. Met een hotel kunnen ze én van verder komen én hun verblijf verlengen.

Hoe ver kunnen jullie nog groeien in deze omgeving?
Wij kunnen groeien tot minimaal 75 hectare, dat is echt heel veel. De grote parken als Europa Park in Duitsland en de Efteling zitten op die schaal. Het is ongekend dat we zo’n uitbreidingsmogelijkheid hebben hier. De potentie is enorm.