Post die een week te laat komt of helemaal niet. Pakketten die geopend worden afgeleverd en waaruit het waardevolle weg is. Postbezorgers die met de verkeerde post door de wijk dolen. Het klachtenloket dat niet thuis geeft. Het is maar een greep uit de honderden klachten die de Metro-lezers gisteren hebben ingestuurd over de postbezorging door PostNL, het vroegere TNT. Aanleiding was de column over slechte postbezorging van Ebru Umar. De lezersklachten gaan vooral over afgelopen vier maanden, waarin het voormalige staatsbedrijf de meeste particuliere post alleen nog bezorgt op dinsdag, donderdag en zaterdag.

“Inmiddels is het de vraag of onze wijkkranten überhaupt wel aankomen op de 250 adressen waar we ze naartoe sturen”, zegt Henk van Vlimmeren van een wijkraad in Vlissingen.” “Een kaart versturen”, zegt Carolien de Vree uit Rotterdam, “is net of je ‘m in de tombola stopt. Je kunt er gewoon niet van op aan dat hij aankomt.” “’Stuur ‘m dan aangetekend’, hoor je dan bij de Klachtenservice. Maar dat vind ik wel wat ver gaan voor een ansichtkaart”, vindt Janne van Strien.

PostNL erkent dat er problemen zijn met de bezorging, maar zegt dat die grotendeels zijn opgelost sinds de reorganisatie is opgeschort. De Consumentenbond en postorderbedrijf Bol.com zien eveneens dat PostNL de problemen klein heeft gekregen. Het postbedrijf wil de driehonderd centra waar de post wordt voorbereid terugbrengen naar negen. Tegelijkertijd vervangt het alle postbodes door goedkopere deeltijdbezorgers.