Erik Jonk
Erik Jonk Entertainment 24 aug 2016
Leestijd: 1 minuut

Consumentenbond: Servicekosten rijzen de pan uit

De Consumentenbond trekt in haar gids van september aan de bel als het om servicekosten op tickets gaat. „Consumenten betalen gemiddeld zo’n 10 procent aan extra kosten als ze een concert, musical of theatervoorstelling boeken. De servicekosten rijzen de pan uit.”

De bond vergeleek vijftig evenementen van zeventien aanbieders en zag dat de extra kosten voor de koper volstrekt onbegrijpelijk zijn. Ze verschijnen pas in beeld bij het winkelwagenoverzicht.

Onbegrijpelijk

Een voorbeeld is de musical The Lion King van Stage Entertainment. Wie bij ticketbureau Eventim online de goedkoopste rang koopt (29 euro), krijgt 30 procent servicekosten als ’extraatje’. Panelleden van de bond vinden het onbegrijpelijk dat zij extra moeten betalen bij een online boeking. De Consumentenbond pleit ervoor dat ticketverkopers alle niet-vermijdbare kosten direct in de werkelijke ticketprijs opnemen.

In de Consumentengids van september zullen ticketaanbieders ook reageren. Stage Entertainment zegt in de gids: „Het werkt nou eenmaal zo in deze branche.” En: „Huur en personeel van het theater betalen we overigens zelf en belasten we niet aan consumenten door.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.