Zeker 1200 rij-instructeurs geven les terwijl ze niet beschikken over de daarvoor verplichte papieren. Dat blijkt uit gegevens van de Vereniging Rijschool Belang (VBR). Het gaat om 10 tot 15 procent van alle instructeurs in Nederland.

"Het is schrijnend", zegt Peter van Neck, voorzitter van VBR. "Klanten hebben geen idee en de politie controleert totaal niet." Het probleem zit 'm in de verplichte herkeuring die iedere vijf jaar nodig is. Die kost 2000 euro. "Daarbij moeten instructeurs twee dagen een praktijkdag volgen en hebben ze geen omzet. Dat zien velen niet zitten", zegt Van Neck.

Behalve honderden instructeurs met een verlopen vergunning, rijden er volgens VBR docenten rond met vervalste passen en in Rotterdam rijdt bijvoorbeeld een tweeling rond die samen één vergunning delen, meent de belangenvereniging.

Veel rijscholen zitten in geldnood. Het aantal scholen is de laatste vijf jaar gestegen van 5.200 naar 8.500. Het klantenbestand van rijscholen is hierdoor te mager en de kosten voor de verplichte herkeuring zijn dan nauwelijks op te hoesten. De herkeuring bestaat uit zes dagdelen theorie en dus twee praktijkdagen, waarin niets kan worden verdiend.

Als de instructeur niet slaagt voor de test, moet hij binnen zeven dagen zijn pas inleveren. De boete voor onbevoegd lesgeven is 630 euro. "Maar er is werkelijk geen één instructeur die wordt aangehouden en zijn pas aan de politie moet laten zien", weet Van Neck. De herkeuringen worden afgenomen door het bedrijf Ibki, maar daar is men niet verantwoordelijk voor de controle.

Van Neck zou graag zien dat de politie het probleem serieus gaat nemen. "Daarnaast zijn we met het ministerie van Infrastructuur en Milieu en het CBR bezig om er iets aan te doen. Sowieso moeten klanten worden gewaarschuwd. We willen dat instructeurs verplicht zijn hun pas zichtbaar op het raam te bevestigen, zodat klanten kunnen zien of zijn docent nog wel bevoegd is om rijles te geven", zegt Van Neck.

Enige jaren geleden stuitte de Bovag ook op enkele onbevoegde rij-instructeurs. Ook toen werd gepleit voor een zichtbare pas in de auto. "Maar er is nogal wat weerstand in verband met de privacy van de instructeur. Toch moet er iets gebeuren", meent Van Neck.

De geldnood bij veel rijscholen is dus hoog. Dat uit zich niet alleen in het aantal onbevoegde docenten. Om geld voor benzine te sparen, maken bepaalde instructeurs er volgens VBR een sport van om niet al te veel kilometer te maken tijdens de lessen. "Sommige auto's staan meer stil dan dat ze rijden", aldus Van Neck.