Hippe bezorgservices in trek bij hongerig Rotterdam

25 juli 2016 om 07:30 door Daniëlle Rijsdijk
Hippe bezorgservices in trek bij hongerig Rotterdam

Overgewaaid uit Amsterdam en nieuw in het Rotterdamse straatbeeld: bezorgdiensten voor restaurantmaaltijden.

Al gezien? Fietsende jongens en meisjes in roze ofwel mintgroene pakjes met maaltijdboxen op hun rug. In het Rotterdamse straatbeeld doen bezorgdiensten van restaurantmaaltijden hun intrede. Sinds een paar weken zijn het van oorsprong Engelse Deliveroo en het Duitse foodora actief in de Havenstad. Beide brengen het restaurant aan huis. „Het laten bezorgen van eten bestaat als 50 jaar, maar je merkt dat klanten beter willen eten en meer keuze willen hebben. Daar spelen wij op in,” vertelt Philip Padberg, algemeen manager van Deliveroo.

Dat inspelen deed hij al in steden als Amsterdam, Haarlem en Eindhoven, maar nu moet ook Rotterdam eraan geloven. „Het aanbod is in elke stad anders. We werken veelal met lokale restauranthouders. In Amsterdam bedienen we nu 250 zaken in Rotterdam zijn dat er 30, maar wat mij betreft kunnen er niet genoeg restaurant aanhaken. Wij zijn hier als eerst begonnen en je ziet dat meerdere concepten volgen.”

Padberg doelt op foodora; hetzelfde concept met een andere kleur huisstijl. Volgens Jeff Kraaier, hoofdsales van foodora, berust het feit dat beide services hun pijlen tegelijkertijd hebben gericht op Rotterdam op toeval. „Waarschijnlijk is dat toevallig. Na Amsterdam, Utrecht en Den Haag willen wij de mensen hier bedienen. Rotterdam heeft grote potentie.”

Zijn externe bezorgdienst onderscheidt zich naar eigen zeggen door het aanbod van restaurants. „Je moet denken aan O'pazzo, Holy Smoke, NRC en Dudok. Je bestelt iets en dat staat dertig minuten later voor je neus. En alles gaat op de fiets. Wij hebben goedgetrainde koeriers die zich op die manier verplaatsen.” Ook Deliveroo werkt volgens hetzelfde systeem. „Logistiek is dat veel handiger en daarbij; Nederland is natuurlijk een fietsland.”

De opstart van zulke dienstverlenende organisaties lijkt eerder regel dan uitzondering. Begin juni startte ook Gisela Lahuerta Aguilo een maaltijdservice. De naam: AHARA. „Een bezorgservice ontzorgt en dat is fijn in een tijd dat mensen steeds minder tijd hebben. Het bestellen van eten kon altijd al, maar dat was meer voor de snelle hap. Nu is het aanbod groter. Bij AHARA is het zelfs zo dat je niet eens thuis hoeft te zijn. We hangen een koeltas met eten aan de deur, heel erg New Yorks.”

Ja, mensen gaan meer naar buiten voor hun eten, maar er is ook een overduidelijke vraag naar dit soort diensten,” besluit Padberg. „Het een sluit het ander niet uit. Natuurlijk kun je ook gewoon eten bestellen als je in een park zit of hangt aan de kade.”

 

 

Wil je op de hoogte blijven van de belangrijkste en leukste nieuwtjes?
Like ons dan even op Facebook. Dat is zo gepiept!