(Novum) - Het verlagen van de prijs van ruim duizend artikelen heeft Albert Heijn nauwelijks nieuwe klanten opgeleverd. Van alle Nederlandse huishoudens doet ongeveer 45 procent zijn boodschappen bij de Zaanse supermarktketen. Dat is ongeveer evenveel als een jaar geleden, zo bevestigt Joop Holla van marktonderzoeker GfK vrijdag na berichtgeving van de NOS.

Na het prijzenoffensief van Albert Heijn volgden andere supermarktketens namelijk vrij snel met het verlagen van prijzen, zo meldt Holla. Daardoor heeft Albert Heijn nauwelijks voordeel gehad van de kortingsactie. Het marktaandeel van Lidl nam daarentegen toe, van 23 procent vorig jaar naar 25 procent nu.

Albert Heijn ontketende de prijzenslag juist om de opmars van Lidl af te remmen. De Zaanse grootgrutter ziet steeds meer klanten weglopen naar Lidl, waar de prijzen van producten lager liggen. Maar door de Duitse winkelketen als mikpunt te noemen, heeft Albert Heijn de plank juist misgeslagen, zeggen deskundigen tegen de NOS.

"AH heeft Lidl wel op het paard gehesen door te zeggen: wat gaan veel van onze klanten daar boodschappen doen", meldt retailkenner Laurens Sloot van de Rijksuniversiteit Groningen aan de omroep. "Als sommige consumenten Lidl nog niet kenden, is daar nu wel verandering in gekomen."