(Novum) - De grootste kranten van Nederland zagen de betaalde papieren oplages in het tweede kwartaal het hardst dalen ten opzichte van de eerste drie maanden. De Telegraaf drukte 7700 minder kranten, het AD bijna zevenduizend. Dat blijkt dinsdag uit cijfers van oplage-instituut HOI.

Andere landelijke dagbladen zagen hun betaalde gedrukte oplage eveneens dalen. De Volkskrant drukte dagelijks ruim vijfduizend kranten minder en NRC Handelsblad bijna vierduizend. De enige stabiele factor was het Reformatorisch Dagblad, waarvan de betaalde gedrukte oplage nagenoeg gelijk bleef op 46714 stuks.

De digitale oplages van de kranten laten een wisselend beeld zien. Bij de twee grootste kranten stijgt deze licht. De Volkskrant had in het tweede kwartaal het grootste aantal digitale abonnees met ruim 46 duizend, duizend meer dan in het eerste kwartaal. Het Financieele Dagblad en het Reformatorisch Dagblad zagen de digitale oplages juist dalen.

Ten opzichte van het tweede kwartaal in 2012 daalde de betaalde papieren oplage van nagenoeg alle landelijke dagbladen. Alleen de Volkskrant ontsprong de dans en hield de oplage stabiel op ruim 256 duizend stuks. De grootste relatieve daling kwam met 10,7 procent op conto van nrc.next.

De digitale oplages stegen allemaal op jaarbasis. De grootste stijgers waren NRC Handelsblad en nrc.next. Deze dagbladen voegden respectievelijk 10.692 en 10.236 digitale abonnees toe aan hun bestand.