Scholen in de grote steden hebben vaak geen idee hoe ze moeten handelen met twitterende scholieren, terwijl hashtags als #kutschool en #kutmentor regelmatig verschijnen. Dat blijkt uit een rondvraag van Metro bij tientallen scholen in Rotterdam en Amsterdam.

Het Rotterdamse Emmauscollege in Rotterdam is één van de scholen die hard optreedt bij het digitaal kwetsen of beledigen van docenten en leerlingen. “Met Facebook en Twitter proberen we vooral de schade te beperken”, zegt Marijn Klomp, afdelingsconrector van de brugklassen. “Het is vaak als een olievlek. Online begint het klein, maar omdat zoveel mensen meekijken, wordt het steeds groter.”

Volgens rector Sandra van Rijnbach van het Gerrit van der Veen College in Amsterdam zijn deze hypes niet bij te benen. “Dat neemt niet weg dat we digitale uitingen heel serieus nemen. Zodra we door een leerling getipt worden over bedreigingen of ruzies, duiken we er boven op.”

Volgens Evert Boerstra, persvoorlichter bij het Openbaar Ministerie, is bij Twitter de drempel veel lager. “Mensen kunnen heel snel iets online zetten en realiseren zich vaak niet hoe hard het overkomt.”