Het kopen van Twitter-followers en Facebook-likes wordt steeds populairder. Op socialmediadeals.nl, een site waar followers en likes kunnen worden aangeschaft, is het aantal klanten dit jaar al verdertigvoudigd. “En dit is nog maar het begin”, verwacht hoogleraar Nieuwe Media Jan van Dijk.

Rob Quist van socialmediadeals.nl ziet vooral de verkoop van followers explosief toenemen. In april werden op de site ongeveer vijftienduizend followers verkocht, tegenover vijfhonderd in februari. Op de site kunnen voor ongeveer 17 euro honderd followers worden besteld. Hetzelfde aantal likes kost net iets minder. Zowel particulieren als bedrijven maken gebruik van de diensten. Quist: “Het zijn bijvoorbeeld dj’s die meer bekendheid willen, of personen die een fotowedstrijd willen winnen.”

De werkwijze van socialmediadeals.nl is wat ondoorzichtig. Quist heeft een contactpersoon bij wie hij een order plaatst. Die plaatst een oproep op een website waar personen van over de hele wereld zich kunnen aanmelden en daarna worden betaald om te liken en te volgen.

Hoogleraar Van Dijk van de Universiteit Twente denkt dat dit soort praktijken de komende jaren gaat toenemen. Volgens hem worden social media hierdoor steeds onbetrouwbaarder. “Het zegt straks niets meer als je achthonderd followers hebt.”

Facebook Nederland noemt het kopen van likes in een reactie ‘volkomen nutteloos’. “Een like heeft alleen waarde als de persoon ook daadwerkelijk een band heeft met de artiest, het merk of de organisatie.” Dat geldt niet voor Twitter. Veel onderzoeksbureaus die macht en invloed op Twitter meten, laten het aantal followers zwaar meewegen. Ook wordt iemand met veel followers sneller genoemd bij de volgsuggesties. Voor politici en bedrijven kan het kopen van followers dus interessant zijn.