Het gebruik van social media neemt hand over hand toe, ook bij de aan- en verkoop van woningen. Maar kún je met behulp van Twitter, Facebook en LinkedIn je huis verkopen? En zo ja, hoe dan? Jannetta Dorsman, vastgoedmarketeer en docente social media, runt samen met haar man René Hoksbergen Woningadviseurs, een landelijk makelaarskantoor dat voorop loopt op het gebied van social media. Jannetta gelooft heilig in het inschakelen van je eigen netwerk, mits je het goed aanpakt. “Dat netwerk is best bereid iets voor jou te doen. Met behulp van social media heb je veel meer kans dat jouw pand wat viraler – als een soort virus - verspreid wordt. Natuurlijk moet je er niet van uitgaan dat je je huis aan een van je vrienden gaat verkopen want zo werkt het niet. Je schakelt je vrienden in om via hun netwerk jouw huis bij de juiste doelgroep onder de aandacht te brengen. Dat betekent dat je niet kunt volstaan met alleen een adres en een vraagprijs. Denk dus heel goed na over wie jouw doelgroep is en welke specifieke kenmerken of eigenschappen jouw huis geschikt maken voor juist díe doelgroep. Communiceer dat op een grappige of bijzondere manier zodat mensen het leuk vinden om het bericht door te sturen.”


Social media mag dan een perfect medium zijn om je huis te promoten, in een tijd waarin het verkopen van een woning heel lastig is kun je niet zonder een optimale presentatie op funda. Jannetta: “Ik geloof in de perfecte eerste aanmelding, daarin spelen de makelaar en funda een heel belangrijke rol. Een huis wordt over het algemeen binnen de eerste drie maanden voor de beste prijs verkocht. Daarna wordt het lastiger.” Waarmee ze maar wil zeggen dat verkopers beter meteen een makelaar kunnen inschakelen in plaats van eerst zelf te proberen hun huis te verkopen. “Tegenwoordig houden huizenzoekers op meerdere sites bij hoe lang een huis te koop staat. Dus de eerste klap is een daalder waard.”


Jannetta benadrukt dat je als verkoper de koper moet helpen om ‘door een huis heen te kijken’. “Als je écht een doelgroep kunt onderscheiden en je weet wie je ideale koper is, zorg er dan voor dat zowel je tekst - qua woord- en taalgebruik - maar ook je interieur en de fotopresentatie op die potentiële koper zijn afgestemd. Dus niet alleen op funda maar ook in je tweets, je status updates en de tekst plus foto’s die je op Facebook plaatst.”


Een grappige tool die je in combinatie met je makelaar kunt inzetten is www.helpmee.kijkmijnhuis.nl. “Deze tool kun je via je eigen netwerk – e-mail, Twitter, Facebook, LinkedIn, Hyves en alle andere kanalen – inschakelen. Je ziet dan in een soort dasboard wie van jouw vrienden het meest actief zijn geweest, wie jouw bericht aan de meeste mensen hebben doorgestuurd et cetera.”